Comrads, Digital Asset Management (DAM) voor sterke merken

View Original

Deze feedback krijgen we van onze klanten...

Wanneer opdrachtgevers een tijdje onderweg zijn met ons systeem, dan evalueren we uiteraard. Tijdens klantevaluaties krijgen we onderstaand vaak terug als feedback...

Ruim op

Weet je nog, dat we in een van onze vorige blogs het gesprek met je aangingen over het opnieuw indelen van je kledingkast? We concludeerden met elkaar dat alleen sorteren van grote hoeveelheden kleding (althans in onze metafoor) vaak onvoldoende is. Wanneer je écht op wilt ruimen zul je schoon schip moeten maken en per item moeten beoordelen of het nog zin heeft om dat te bewaren. Wat de meeste mensen (lees: bedrijven) echter doen, is naar een groot Zweeds warenhuis rijden en er extra opslagruimte in de vorm van kasten of dozen kopen. Het gevolg laat zich raden: als de basis van opruimen niet goed is, omdat onnodige objecten niet worden verwijderd, dan wordt het opnieuw indelen en het behouden van structuur natuurlijk nooit wat. Alles staat, of valt, immers met een goede basis.

Mooie metafoor

Precies zo werkt het met het beheren en terugvinden van je bestanden binnen je bedrijfsomgeving. De feedback en vragen die we vaak krijgen tijdens evaluaties gaan over hoe je het voor elkaar krijgt om de start van Digital Asset Management écht goed te maken, zodat je over enkele weken, maanden of jaren niet weer opnieuw moet beginnen omdat de structuur ontbreekt? Een terechte opmerking wat ons betreft, omdat we binnen Nederland heel nuchter zijn, denken wij of wordt er van ons verwacht, dat je het beheren van bestanden er wel even bij doet naast je normale werkzaamheden. Het belang van tijd vrijmaken voor Digital Asset Management wordt niet altijd ingezien. In Amerika, dat vertelden we eerder al, is het hebben van een beroep als Digital Asset Manager inmiddels al de gewoonste zaak van de wereld. Maar wij Hollanders, met de instelling van doe-maar-gewoon-want-dan-doe-je-al-gek-genoeg, willen er nog niet echt aan.

Praktische tips

We hebben allerlei tips en antwoorden op deze meest gestelde vraag en een daarvan is: hak dit project, waarin je serieus werk wilt maken van professioneel bestandsbeheer, in kleine stukjes, dan voelt het niet meteen zo groot en wordt het laagdrempeliger om er serieus mee aan de slag te gaan. Maar aan de andere kant, steek ook gewoon je handen uit de mouwen, want alleen maar nieuwe dozen kopen en deze (virtueel) vullen heeft natuurlijk weinig zin. Daar worden de dozen uiteindelijk echt niet leger van en, bedrijfsmatig gezien, je processen en de flow onder je personeel zeker niet beter.

Voor die tijd al vragen?

Neem vooral contact op en daag ons uit met bovenstaande vraag, feedback of andere zaken. Wij zijn er klaar voor.