Drie manieren om je digitale footprint te verkleinen
Duurzaamheid is een ruim begrip. Thuis denk je wellicht na over afval scheiden en het wel of niet afnemen van groene energie. Zakelijk gezien gaan we zoveel mogelijk papierloos en kijken we kritisch naar onze wagenparken. Maar wat we vaak vergeten is dat digitale bestanden ook een footprint op onze aarde achterlaten. In deze blog bespreken we drie manieren waarop je je digitale footprint kunt verkleinen.
1 Ga slim om met je digitale bestanden
Dat twee Google-zoekopdrachten qua CO2-uitstoot vergelijkbaar zijn met het koken van een ketel water, blijkt een broodjeaapverhaal te zijn, maar dat digitale bestanden energie consumeren, leidt geen twijfel. Als je als organisatie veel bestanden creëert, verbruik je daarmee dus ook veel energie. Vaak is dat onnodig. In een eerdere blog vergeleken we je digitale opslag al met een kledingkast. Wordt je kledingkast te vol, kun je natuurlijk een grotere kast kopen. Slimmer is het om eens serieus op te ruimen en je – à la Marie Kondo – bij elk kledingstuk af te vragen: ‘Does it spark joy’? Zo hou je precies die spullen – kleding of digitale bestanden – over waar je blij van wordt en kun je vanaf het nulpunt alles opnieuw inrichten. Dat vraagt om een nieuwe manier van denken maar levert je enorm veel op.
2 Kijk eens kritisch naar je opslagdevices
Als je veel bestanden creëert, heb je ook veel opslag nodig. Een extra – portable – harde schijf of USB-stick is zo gekocht, en als ze het niet meer doen ook zo weer weggegooid. Niet alleen moet je zo’n apparaat heel goed ontmantelen, want je kunt – zeker sinds de gevreesde AVG – niet zomaar een computer langs de kant van de straat zetten of een USB-stick laten slingeren. Deze apparaten bevatten ook zware metalen en andere zaken die niet eenvoudig afbreekbaar zijn, om het over de productie van nieuwe devices nog maar niet te hebben.
3 Zorg voor goede moederbestanden
Duurzaamheid gaat om het beter en groener maken van de wereld en nadenken over de lifecycle van je digitale content hoort daarbij. Maar hoe dan? Recyclen lijkt een lastig begrip als het gaat om digitale bestanden; het is niet zo dat je een digitale foto in duizend stukjes knipt en dat je daar dan een andere foto van maakt. Maar als je zorgt voor goede moederbestanden kun je zo’n beeld eenvoudig meerdere malen inzetten via een diversiteit aan kanalen en uitingen. Gebruik de hoge resolutie voor drukwerk en converteer naar een lagere kwaliteit voor je social-media-uitingen. Maak een uitsnede uit de foto voor een folder en gebruik de totale foto voor een banner op je website. Zo kun je een beeld vele malen hergebruiken en kun je een grotere doelgroep binnen je organisatie voorzien van content. Dat scheelt niet alleen energie en schijfruimte, bovendien hoef je niet voor elke variatie in beeld een fotograaf opnieuw op pad te sturen.
Kip of ei?
Natuurlijk is dit een kip-of-eikwestie. Waar begint het: bij de hardware of bij de digitale bestanden? Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar het begint. Het gaat erom dat we na gaan denken over onze digitale energieconsumptie. Door te gaan werken met een Digital Asset Managementsysteem zet je een eerste stap op weg naar die single source of truth; het helpt je beter en efficiënter om te gaan met je bestanden, de lifecycle van je bestanden te vergroten en sneller keuzes te kunnen maken over bewaren of weggooien. En in tegenstelling tot wat geldt in de analoge wereld, belast je de digitale wereld niet door dingen weg te gooien. Als je je bestanden goed weggooit, zijn ze permanent weg en creëer je weer ‘kastruimte’.
Getalenteerde marketeers nodig voor transitie naar circulaire economie
De Australische Andy Ridley, uitvinder van WWF’s Earth Hour en tot 2017 CEO van Circle Economy in Amsterdam, zei ooit in The Guardian dat de wereld getalenteerde, creatieve mensen als marketeers nodig heeft om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Daarbij had hij misschien niet direct digitale duurzaamheid voor ogen, maar ook digitale duurzaamheid heeft een positief effect op onze footprint en staat daarmee inmiddels hoog op de agenda van ondernemend Nederland.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over wat een Digital Asset Managementsysteem voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee.