Comrads, Digital Asset Management (DAM) voor sterke merken

View Original

Ga je voor een doe-het-zelf-demo of kies je een demo op maat

Vorige week raakte Sebastiaan de Ruiter in gesprek met een potentiële klant. Zij was op zoek naar een DAM-systeem voor haar organisatie en wilde graag een demo van ons systeem. Liefst zonder onze begeleiding en aandacht, maar ‘gewoon, even snel zelf op wat knoppen drukken en rondkijken’. In deze blog vertelt Sebastiaan waarom hij dat geen goed plan vindt. En waarom zijn gesprekspartner het daar eigenlijk wel mee eens was.

Demo op maat

Als je bij ons een demo aanvraagt, dan stemmen wij die af op jouw organisatie. We hebben aandacht voor de specifieke behoeften en uitdagingen van jouw team en laten zien hoe onze applicaties en modules passen bij de use-cases van jouw bedrijf. Die beslissing om dat zo grondig aan te pakken, hebben we ooit genomen omdat we vinden dat je alleen zo een volledig en juist beeld kan krijgen van een DAM-systeem.

Even snel testen

Vorige week kreeg ik een aanvraag binnen voor een demo. Ik belde de dame in kwestie om een afspraak in te plannen, maar nee, dat was niet de bedoeling. Ze wilde liever zelf even snel een demo testen en niet een live demo bijwonen van ons. Ze had nog twee partijen gevraagd en op basis van die drie demo’s zou ze een beslissing nemen. En dat vond ik dan weer een slecht plan. Als je echt serieus met een DAM-systeem aan de gang wilt, kun je niet op basis van even snel en oppervlakkig rondklikken een gedegen beslissing nemen. Of het nu gaat om ons systeem of om het systeem van een concullega, in zo’n snelle demo komt een systeem nooit tot z’n recht. Je ziet de meest voor de hand liggende functies, en ontdekt ongetwijfeld hoe eenvoudig je een bestand kunt uploaden en downloaden. Maar juist die functionaliteiten die écht geavanceerd zijn en je organisatie een stap vooruit brengen, die zie je niet 123 in zo’n doe-het-zelf-demo.

Koop je een schep en ga je graven, of pak je het slimmer aan?

Vergelijk het met de aanleg van een zwembad in je tuin. Iedereen kan een schep bij de bouwmarkt kopen en een zwembad gaan graven. Maar dat vraagt wel heel veel tijd en energie. Het is beter om een graafmachine te huren, maar dan moet iemand je wel even uitleggen hoe zo’n graafmachine werkt, wat de zes graafcoderegels zijn en waar je nog meer op moet letten. Zo is het ook met het werken met merkgerelateerde content. Je kunt je bestanden delen via Dropbox, OneDrive of WeTransfer. Daar hoeft niemand je iets voor uit te leggen. Maar als je structuur en kwaliteit zoekt, als je wilt vinden wat je zoekt, bestanden wilt kunnen delen met de juiste toegangsrechten en belang hecht aan veiligheid, overzicht en goed beheer, dan is het handig als iemand je even aan de hand meeneemt.

Eenvoudig beheren van quitclaims en gebruiksrechten

In dit geval ging het om een zorgorganisatie, waarbij het nogal belangrijk is dat er secuur wordt omgegaan met bijvoorbeeld de beelden van personen. Dat zijn nou precies van die dingen die je er bij een doe-het-zelf-demo niet uithaalt, en waar onze expertise om de hoek komt kijken. Wij kunnen laten zien hoe we dat voor organisaties als KWF en Soa Aids Nederland hebben opgelost en hoe je alle informatie over gebruiksrechten en quitclaims eenvoudig kunt beheren.

Appels met appels

Gelukkig was mijn gesprekspartner overtuigd van de toegevoegde waarde van onze professionele inbreng bij zo’n demonstratie. En dat zeg ik niet omdat ik zo graag mijn gelijk wil halen, maar omdat ik vind dat een DAM-systeem – elk DAM-systeem – die aandacht verdient. Je doet best een aardige investering, investeer dan ook wat tijd om een aantal partijen een serieuze demonstratie te laten geven. Alleen op basis van een goed en compleet beeld kun je echt een beslissing nemen of een systeem wel of niet past bij jouw organisatie, jouw behoeften en jouw uitdagingen. En als de keuze dan valt op een ander systeem, heb ik daar absoluut vrede mee. Maar dan weet ik wel zeker dat je appels met appels hebt vergeleken en een gedegen besluit hebt genomen waar je achter kunt staan.

Nieuwsgierig?

Interesse in een (online) demo van ons DAM-systeemHier lees je wat je kunt verwachten en kun je een demo aanvragen. Zo’n demonstratie is altijd vrijblijvend. Ga achterover zitten, laat je door het systeem leiden en stel kritische vragen. We zijn ervoor! Liever eerst even telefonisch contact? Bel ons op 020 820 83 82 en we staan je direct persoonlijk te woord.