Comrads, Digital Asset Management (DAM) voor sterke merken

View Original

AI in marketing: hoe zet je het slim in?

De AI-tools zijn niet aan te slepen. Het lijkt wel of er elke dag iets nieuws verschijnt. Van Jasper, de AI-assistent voor enterprise-marketingteams, tot GetResponse, de tool die je helpt om succesvolle e-mailcontent te creëren. Veel marketeers zien AI als een dubbelzijdig zwaard. Enerzijds biedt het ongekende mogelijkheden, anderzijds kun je je afvragen of AI de marketeers uiteindelijk gaat vervangen. Sebastiaan de Ruiter is ervan overtuigd dat AI jou als marketeer niet zal vervangen, maar wel kan versterken.

Datagedreven beslissingen

Ik schreef al eerder een blog over de invloed van AI in de wereld van marketing. Maar laten we eerlijk zijn, in een paar maanden tijd kan er enorm veel veranderen. Een ding dat zeker niet veranderd is, is het feit dat AI je kan helpen datagedreven beslissingen te nemen. Zo kun je de effectiviteit van je marketingcampagnes aanzienlijk verbeteren. Omdat AI patronen en trends kan destilleren uit gigantische datasets – beter, of in elk geval sneller, dan wij als mens ooit zouden kunnen – weet je veel beter wat wel en wat niet werkt. Zo haal je veel meer rendement uit je marketinginspanningen.

Een boost in creativiteit

Dankzij AI kan je als marketeer je creativiteit naar nieuwe hoogten tillen, zo bevestigt ook dit artikel in Harvard Business Review. Door generatieve AI-tools te gebruiken, bevorder je het vermogen om buiten de gebaande paden te denken door associaties te maken tussen de meest uiteenlopende concepten en ideeën te produceren die voortkomen uit deze associaties. Zo kom je tot innovatieve oplossingen die je anders misschien nooit zou bedenken.

Voorspellen met neuromarketing

Voorspellen met neuromarketing is een revolutionaire ontwikkeling die ons dichter bij het begrijpen van consumentengedrag brengt. Door neurowetenschappen, marketing en AI samen te brengen, kun je campagnes creëren die naadloos aansluiten bij de voorkeuren en gedragingen van de individu. Dit hangt natuurlijk samen met de enorme hoeveelheid data die AI kan verwerken en analyseren. Zo kun je je campagne real-time aanpassen en voorspellende analyses erop loslaten en kom je tot optimale klantenbetrokkenheid. Succesvolle campagnes van merken als Coca-Cola en Amazon zijn voorbeelden van hoe effectief deze aanpak kan zijn.

En dan… het menselijke element. De emoties

Het idee dat AI emoties zou kunnen ervaren is natuurlijk enorm fascinerend. De technologie staat echter nog in de kinderschoenen als het gaat om het bereiken van daadwerkelijk emotioneel bewustzijn. Hier ligt de ware kracht van jou als marketeer: het vermogen om empathie te tonen, om echt te verbinden met je – potentiële - klant op een menselijk niveau. Terwijl AI ons kan helpen met de zware last van data-analyse en het genereren van creatieve content, is het de menselijke touch die de echte waarde toevoegt aan je marketinginspanningen. Kortom, ik durf te stellen dat AI nog lang niet zo ver is dat het jou gaat vervangen. Maar doe er vooral je voordeel mee: de combinatie van AI-gedreven inzichten met jouw menselijke capaciteit voor empathie en creatief denken, gaat het vakgebied naar nieuwe hoogten brengen.

Het belang van efficiënt contentbeheer

Het is natuurlijk fantastisch dat je dankzij AI zo snel creatieve content kunt produceren. Maar een exponentiële groei van content vraagt meer dan ooit om een gestructureerde aanpak. Heb je je content niet goed georganiseerd, dan creëer je alleen maar een grotere chaos. En laten wij bij Comrads nou ook AI gebruiken om je te helpen met het organiseren van deze content.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over hoe onze complete Digital Brand & Asset Management-oplossingen jouw organisatie ondersteunen bij het efficiënt beheren, communiceren en delen van al je merkelementen, logo’s, fonts, kleuren en richtlijnen? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.