Brandmanagement, wat is het en wat moet ik ermee?
De kans dat jouw product of dienst echt uniek is, is vrij klein. Jouw merk is dat wel. Dat geldt niet alleen binnen B2C, maar ook binnen B2B. Het is dus heel belangrijk dat je branding consistent is. Alleen zo blijft je doelgroep jouw merk begrijpen en herkennen. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe brandmanagement aan die herkenbaarheid bijdraagt.
Alles voor een glimlach
Die ene AEG-wasmachine bij Coolblue is exact dezelfde als de AEG-wasmachine bij witgoedleverancier XYZ. Waarom de meeste mensen toch kiezen voor Coolblue? Omdat Coolblue alles doet voor een glimlach en daar wonderwel in slaagt. Dat doen ze door een goed doordachte brandingstrategie te volgen waarbij alle merkelementen – denk aan het logo, iconen, kleuren en lettertypen – heel strak worden beheerd, bewaakt en onderhouden. Dat zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar ook voor vertrouwen bij je – potentiële – klant en uiteindelijk voor duurzame klantrelaties.
Brandmanagement to the rescue
Een goede brandingstrategie bedenken, is één ding, het uitvoeren en alle merkelementen goed beheren is een tweede. Dat is waar brandmanagement om de hoek komt kijken. Met een goede brandmanagement-oplossing zorg je ervoor dat alles consistent op elkaar wordt afgestemd, direct beschikbaar is en op de juiste manier wordt gebruikt. Nooit meer onduidelijkheid of de huisstijl wel juist is toegepast en welke tone-of-voice er gebruikt moet worden.
Verschillende tools om je merk te beheren
Er zijn verschillende tools en oplossingen die kunnen helpen bij beheren van je merk. Met bijvoorbeeld een Brandportal en Digital Asset Management-software organiseer, bewaak en beheer je al jouw digitale content op een dynamische en flexibele manier die je met een statisch huisstijlhandboek nooit kunt bereiken. Zo weet je zeker dat iedereen altijd over de laatste versie van jouw merkelementen beschikt, wordt samenwerken efficiënter en kun je merkconsistentie waarborgen. Door te werken met Workflowmanagement wordt het beheer en de coördinatie van veelzijdige marketingjobs, projecten en campagnes een fluitje van een cent. En je kunt nog verder gaan. Door te werken met Brandtemplates laat je je medewerkers zelf uitingen en publicaties maken, helemaal on-brand. Zo ontmoeten creativiteit en controle elkaar, weten ze bijvoorbeeld bij Atos al jaren. En creativiteit, dat is waar je marketingmensen blij van worden. Toch?
Nieuwsgierig?
Wil jij ook van start met onze Brand Management-oplossingen? Benieuwd hoe Comrads jouw organisatie kan ondersteunen bij het efficiënter beheren, communiceren en delen van al je digitale assets, merkbestanden, content en media? Download dan onze DAM-gids over de voordelen van Digital Asset Management of vraag direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.