Meetbare resultaten: zo haal je het maximale uit je DAM-systeem
Is jouw team al jaren overtuigd van de kracht van jullie DAM-systeem of zit je nog in de oriëntatiefase en vraag je je af of een DAM-systeem iets voor jou kan betekenen? Wat je situatie ook is, één ding is zeker: je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je investering in een DAM-systeem ook echt loont! En hoe doe je dat? Door te meten!
Waarom meten zo belangrijk is
Stel je voor: je koopt een paar nieuwe sportschoenen omdat je sneller wilt hardlopen. Maar hoe weet je of die schoenen daadwerkelijk iets voor je prestaties doen? Juist, door je tijd bij te houden! Zo werkt het ook met een DAM-systeem. Er zijn verschillende parameters waar je naar kunt kijken om te bepalen of je DAM-systeem zijn werk doet. Denk aan hoeveel tijd je bespaart door alle assets op één plek te hebben. Verbeterde efficiëntie is een van de eerste dingen die je zult merken. Vervolgens kun je kijken naar de kwaliteit van je content. Is deze verbeterd sinds je gebruik maakt van een DAM-systeem? Een ander belangrijk aspect is consistentie. Presenteer je je merk overal op dezelfde manier? Dit is bepalend voor het behoud van je merkidentiteit. En uiteindelijk wil je weten wat je DAM-systeem je bedrijf oplevert. Wat is de ROI? Door al deze factoren in de gaten te houden, kun je een goed beeld krijgen van de effectiviteit van je DAM-systeem.
Zo bepaal je de ROI van je DAM-systeem
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het meten van de ROI van je DAM-systeem is helemaal niet zo moeilijk. Zoek online maar eens op DAM ROI-calculator en je vindt allerlei tools die je helpen de mogelijke besparingen te berekenen. Een aanrader is deze calculator. Tools als deze vragen naar bepaalde grootheden als:
- Aantal gebruikers: Hoeveel mensen werken er binnen je organisatie met je assets?
- Het aantal zoekopdrachten: Hoe vaak wordt er gezocht naar assets?
- De tijd die wordt besteed aan het zoeken naar assets: Hoelang duurt het voordat iemand de juiste asset heeft gevonden?
- Het aantal vervolgacties: Hoeveel assets worden er gedownload? Wat doe je er daarna mee? Bijsnijden, delen, uploaden in CMS, zet je het in je nieuwsbrief?
- Creatie en productie: Hoeveel nieuwe assets of duplicaten van bestaande assets creëert jouw organisatie periodiek?
- Kosten: Wat is het gemiddelde uurtarief van jezelf als marketeer of van je medewerkers? Of hoeveel kosten maak je aan het extern uitbesteden van werk?
Van meten naar inzicht
Pas als je dit soort dingen meet, krijg je inzicht. Een simpele rekensom laat zien dat je met vijf marketeers die bijvoorbeeld een uur per week zoeken naar en werken met assets al snel €7.500 tot €10.000 per jaar bespaart met een DAM-systeem. Ben je in de oriënterende fase, dan heb je hiermee een getal dat de aanschaf rechtvaardigt. En dit is pas het begin; er zijn nog veel meer factoren die je kunt meenemen. Zo schreef ik al eerder een blog over de bijkomende kosten voor het opslaan van bestanden en hun duplicaten op verschillende locaties en de boetes die je riskeert als je bestanden gebruikt waarvan de rechten zijn verlopen.
Inzicht in de ROI van een DAM-systeem is altijd waardevol
Of je nu al veel ervaring hebt met een DAM-systeem of nog in de oriënterende fase zit, inzicht in de ROI van een DAM-systeem is altijd waardevol. Voor degenen die zich nog oriënteren, helpt dit inzicht om een gedegen beslissing te nemen en de aanschaf van een DAM-systeem te rechtvaardigen. Voor de ervaren gebruikers biedt het de mogelijkheid om de huidige processen te evalueren en te verbeteren, waardoor de ROI nog verder kan worden verhoogd.
Tips om de ROI van je DAM-systeem te verbeteren
Het begint allemaal met het trainen van je team. Zorg ervoor dat iedereen die gebruikmaakt van het DAM-systeem weet hoe het werkt en hoe ze het optimaal inzetten. Vervolgens is het belangrijk om je metadata te optimaliseren. Gebruik duidelijke en consistente metadata om het zoeken naar assets te vergemakkelijken, zodat iedereen snel kan vinden wat ze nodig hebben. Een andere manier om de ROI te verhogen is door taken te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch genereren van verschillende bestandsformaten, wat veel tijd kan besparen. Daarnaast bieden de meeste DAM-systemen uitgebreide statistieken aan. Hoewel maar weinig organisaties deze functie ten volle benutten, is het enorm waardevol om inzicht te krijgen in het gebruik van je assets en te begrijpen hoe ze worden gebruikt en waar verbeteringen mogelijk zijn.
Meer weten?
Wil je weten hoe je het maximale uit jouw contentcreatie haalt dankzij ons DAM-systeem? Download de whitepaper: Zo maak je contentcreatie schaalbaar. Ontdekken hoe Comrads jouw organisatie kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.