Comrads, Digital Asset Management (DAM) voor sterke merken

View Original

Het belang van kleur in je merkidentiteit

Als marketeer hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen hoe essentieel het belang van kleur is in je merkidentiteit. Kleur speelt een grote rol bij de perceptie en herkenning van je merk. Het helpt om je merk onderscheidend te maken en geeft je merk persoonlijkheid. In deze blog bespreekt Sebastiaan de Ruiter de waarden van kleur en het belang van kleur in je merkidentiteit. Ook vertelt hij waarom consistent kleurgebruik zo belangrijk is.

De waarden van kleur

Laten we eerst eens kijken naar de waarden van kleur: de oerwaarden, de culturele waarden en de persoonlijke waarden. Dat geeft meteen al aan dat kleur een heel beweeglijk onderwerp is, waar moeilijk regels op te plakken zijn.

1. Oerwaarden van kleur

De oerwaarden van kleuren liggen in het oergeheugen van de mens verankerd. Zo zijn wit en zwart verbonden met licht en donker, groen met natuur en leven, geel met de zon en blauw met de hemel. Rood is verbonden met vuur en bloed. Deze algemene affectieve reacties zijn voor iedereen hetzelfde en zijn universeel.

2. Culturele waarden van kleur

Naast deze oerwaarden heeft ook elke cultuur zijn eigen symbolische waarden voor kleuren. In Egypte is geel bijvoorbeeld de kleur van rouw, terwijl het in Japan de kleur van moed is. Oranje is de nationale kleur van Nederland, maar staat in Japan en China juist voor geluk en liefde. Bij dit algemene kleurgevoel gaat het om associaties. Als je een nationale of internationale doelgroep hebt, is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden. Associaties worden vaak onterecht verward met emoties die kleuren oproepen. Emoties zijn individueel en subjectief, terwijl associaties veel universeler zijn.

3. Persoonlijke kleurwaarden

Tenslotte bestaat er ook nog zoiets als een persoonlijk kleurgevoel. Ieder mens voelt zich aangetrokken tot bepaalde kleuren, maar waar die voorkeur vandaan komt dat verschilt heel erg. Zelf hou ik heel erg van blauw, hoewel de ene kleur blauw de ander niet is, zoals ik al schreef in deze blog. Zo heeft iedereen natuurlijk een voorkeur. De emoties die een kleur bij je oproepen zijn heel persoonlijk en subjectief. Omdat kleur zelf ook al subjectief is heb je dus een heel beweeglijk onderwerp, waar geen regels voor op te maken zijn. 

Kleur in je merkidentiteit: onderscheidend en herkenbaar

Een van de belangrijkste elementen in je merkidentiteit is kleur. Wist je dat negentig procent van de impulsaankopen volledig wordt bepaald door kleur? Kleur maakt je merk onderscheidend en zorgt voor herkenning en persoonlijkheid. Consistent kleurgebruik in je branding, website, logo en alle andere elementen van je huisstijl is daarom van groot belang. Neem bijvoorbeeld Comrads, waar oranje niet alleen in het logo wordt gebruikt, maar in alle uitingen en communicatie. Dit zorgt voor herkenning en het maakt ons merk écht ons merk.

Kleuren en kleurcombinaties

Niet alleen elke kleur, maar ook elke kleurencombinatie roept associaties op. Zo wordt vandaag de dag de regenboogvlag in Nederland geassocieerd met diversiteit en inclusiviteit. De kleur rood associëren we vaak met kracht en passie en blauw met betrouwbaarheid en kalmte. Het is daarom belangrijk om de kleur of het kleurenpalet af te stemmen op het type product of dienst dat wordt aangeboden. Zo zal een zorginstelling niet zo snel felle en agressieve kleuren gebruiken, omdat dit niet past bij de gewenste uitstraling van kalmte en betrouwbaarheid.

Kleurconsistentie

Kleurconsistentie is een belangrijk aspect in je merkidentiteit. Dat kan in de digitale wereld van vandaag de dag best een uitdaging zijn. Je weet immers niet hoe iemand aan de andere kant van een beeldscherm jouw kleuren tot zich krijgt. Toch kan het vastleggen van huisstijlkleuren en het inzetten van duidelijke richtlijnen helpen om de kans te vergroten dat de kleuren bij de eindgebruiker belanden zoals jij dat oorspronkelijk hebt bedacht. 

Nieuwsgierig?

Wil je kleurconsistentie waarborgen voor jouw merk? Onze Digital Asset Management- en Brand Portal-modules kunnen je daarbij helpen! Door het opslaan van goedgekeurde kleurprofielen en -paletten, hebben gebruikers toegang tot de juiste kleurinformatie. Zo weet je zeker dat in alle merkelementen het juiste kleurgebruik wordt toegepast. In onze Brand Portal kun je kleurrichtlijnen, inclusief voorbeelden, opslaan. In het DAM-systeem kun je logo's en beeldmateriaal in de juiste kleuren of kleurcombinaties aanbieden. Zo weet je zeker dat jouw merk een professionele uitstraling behoudt. Klinkt dit als iets wat jouw organisatie nodig heeft? Bekijk dan onze Digital Asset Management- en Brand Portal-modules voor meer informatie!