Terugblik op een jaar vol transities
Eind 2021 wenste Sebastiaan de Ruiter iedereen een sportief, ondernemend en veerkrachtig 2022. Veerkrachtig was 2022 zeker, van de ene transitie die corona heette, gingen we over in de andere transitie, die van de energiecrisis. Dat heeft opnieuw een hoop spanning met zich meegebracht, maar gelukkig is er ook nog steeds voldoende bedrijvigheid om ons heen. In deze blog blikt Sebastiaan terug op een interessant jaar en wenst hij iedereen een 2023 vol persoonlijke en zakelijke energie.
Nog niet alle antwoorden op vragen
Het jaar dat achter ons ligt, was een interessant jaar. De ene transitie vloeide over in de volgende, te beginnen met het vervallen van de laatste coronamaatregelen in maart. We hebben nog lang niet alle antwoorden op de vragen die je als organisatie hebt – als je die ooit al hebt – maar we zien een gezonde bedrijvigheid. Persoonlijk ben ik heel wat positiever gaan staan tegenover thuiswerken en virtueel vergaderen. Ondanks dat ik er nog steeds de voorkeur aan geef mijn gesprekspartner in de ogen te kijken, ben ik blij dat ook online zakendoen zijn vruchten afwerpt. Die wetenschap geeft me rust en ik kijk uit naar een energiek 2023 met minder energieperikelen.
Van de pandemie naar de energiecrisis
Het was een jaar waarin we eigenlijk voornamelijk bezig waren om uit te vinden wat ons ‘nieuwe normaal’ is, als Comrads. Ik moet concluderen dat ik er ook eind 2022 nog niet helemaal achter was. Welke kant we als wereld op bewegen, wordt inmiddels vooral bepaald door de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis. De pandemie is zo goed als geheel naar de achtergrond verdwenen en we zijn alweer onder de indruk van een stevige gewone griep. Zo lang je coronatest maar niet positief is, kun je je vandaag de dag weer prima tussen de mensen begeven met een kuchje en een snotneus. En ondanks dat een grote groep mensen het heel fijn vindt om thuis te werken, zien we toch ook ineens weer mensen naar kantoor bewegen. Alles om thuis de kachel uit te kunnen draaien. Bij Comrads zijn er dagen dat we met het voltallige team op kantoor zijn en er zijn dagen dat het kantoor bijna leeg is. Ik ben er nog steeds niet goed uit wat ik daarvan vind. Wat ik wel weet, is dat ik voor het eerst in mijn leven op kantoor bezig ben de verwarming uit te draaien als het kantoor leeg is.
Stilstand is achteruitgang
Gelukkig speelt heel ondernemend Nederland met dezelfde vraagstukken en weerhoudt het ons er niet van zaken te doen. Stilstand is achteruitgang, dat beseffen we maar al te goed. De meeste organisaties zien inmiddels ook dat er in elke zichzelf respecterende organisatie een plek moet zijn voor marketingautomatisering. Dat heeft geresulteerd in een prachtig aantal nieuwe klanten. Schrijven we in een gemiddeld jaar vijf tot zeven nieuwe klanten bij, in 2022 is dat aantal verdubbeld. Daar zijn we natuurlijk enorm trots op. Trots op onze nieuwe klanten, maar ook trots dat we als organisatie het afgelopen jaar, ondanks alles, trouw zijn gebleven aan onszelf en onze bestaande klanten. We hebben de afgelopen jaren bewezen dat we onze klanten ook in moeilijke tijden weten te helpen en dat we altijd bereid zijn samen te zoeken naar passende oplossingen.
Geloof in een persoonlijke aanpak
Dat geloof in een persoonlijke aanpak heeft geresulteerd in die mooie lijst met nieuwe namen. Zo heeft bijvoorbeeld onze eerste echte Amerikaanse klant getekend, indiGO Auto Group, uniek voor een partij als Comrads die zich voornamelijk op de Nederlandse markt richt. Maar we hebben ook Bron Jewelry, een Schoonhovens bedrijf, Hollands in hart en nieren, mogen verwelkomen. Daarnaast is het als Amsterdams bedrijf ook heel leuk om stadsgenoten als Madame Tussauds, The Amsterdam Dungeon en This is Holland – hoewel onderdeel van een internationale keten – op ons conto te mogen schrijven.
Marketing optimaliseren
Door de inflatie en de energiecrisis zien we dat non-profitorganisaties het zwaar hebben om donateurs te behouden en nieuwe te werven. Dat betekent dat ze nog efficiënter moeten werken dan ze al deden. Niet schieten met hagel, maar gericht targetten. Daarbij helpt een DAM-systeem, ontdekten ook bijvoorbeeld Prinses Beatrix Spierfonds en Stichting DierenLot. Dat is voor een niet-commerciële projectorganisatie als Ons Brabant Fietst natuurlijk niet heel anders. Ik vind het bijzonder dat we er als Comrads aan bij mogen dragen dat deze organisaties hun marketing kunnen optimaliseren en mede daardoor succesvol blijven.
Bloemetjes buitenzetten
Nogmaals, ik ben apetrots op ons mooie bedrijf, onze opdrachtgevers en natuurlijk op ons team, een prachtige club mensen die achter de schermen keihard aan het werk zijn voor al deze organisaties. Om 2022 af te sluiten hebben we dan ook mid december heerlijk – zonder mondkapjes en andere beperkingen – de bloemetjes buitengezet in Parijs. We hebben de feestdagen doorgebracht met familie en andere geliefden en zijn weer helemaal klaar om organisaties in 2023 te helpen de content- en mediachaos te overwinnen.
Geïnspireerd?
Jij bent degene die ook weer voor 2023 je contentmarketingstrategie bepaalt, maar Digital Asset Management kan je helpen makkelijker je strategie in te vullen. Nieuwsgierig? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.