Comrads, Digital Asset Management (DAM) voor sterke merken

View Original

De verschillende soorten DAM-systemen en hun unieke kenmerken

Je digitale assets vormen de bouwstenen van je merk. Met alle platforms waarop bedrijven en merken actief zijn – van websites en sociale media tot analoge advertenties en interne systemen – is overzicht onmisbaar. Het goed beheren van die digitale assets is dan ook niet langer een luxe, maar een basisvoorwaarde. Of je nu net begint met digital asset management (DAM) of al een systeem gebruikt, het loont om je te verdiepen in welke oplossing het beste bij jouw organisatie past. Hoe geef je jouw waardevolle assets een plek waar ze veilig, toegankelijk en goed georganiseerd zijn? In deze blog neemt Sebastiaan de Ruiter je mee in de wereld van DAM-systemen en de verschillende keuzes die je kunt maken.

Wat is een DAM-systeem?

In het kort is een DAM-systeem een digitaal opslagmedium dat helpt bij het beheren, organiseren en distribueren van jouw digitale bestanden. Denk aan foto’s, video’s, logo’s, documenten, en andere brand-assets. Door de jaren heen is DAM een beetje een containerbegrip geworden om alles samen te vatten wat te maken heeft met het beheren van digitale assets. Maar als je goed kijkt, zie je dat er binnen die container flink wat verschillen zijn.

Verschillende soorten DAM-systemen

Als je in de wereld van DAM duikt, ontdek je al snel dat er veel varianten bestaan. Elk platform heeft zijn eigen focus en functionaliteiten. Hier zetten we de belangrijkste soorten op een rij.

1. Instap-DAM-systemen

Deze systemen zijn ideaal voor kleine teams of organisaties die net starten met DAM. Ze zijn gebruiksvriendelijk, betaalbaar en bieden een eenvoudige oplossing voor het beheren van basisbestanden. De functionaliteiten zijn standaard en bieden geen of nauwelijks ruimte voor klantspecifieke configuraties. Heb je geen complexe integraties nodig? Dan is een instap-DAM een goede keuze.

2. Brand Asset Management (BAM)

BAM-systemen richten zich specifiek op merkbestanden. Dit zijn huisstijlbestanden, logo’s en andere visuele elementen die bijdragen aan jouw merkconsistentie. Een Brand Portal is een voorbeeld van een BAM-systeem. Ideaal als je focus ligt op een consistente merkidentiteit en solide brandmanagement.

3. Media Asset Management (MAM)

Werk je veel met video’s en audio? Dan is een MAM-systeem waarschijnlijk wat je zoekt. Deze systemen zijn ontworpen voor het opslaan en beheren van mediabestanden, zoals afleveringen van tv-programma’s of reclamecampagnes. Voor mediabedrijven als NPO, MAX, VPRO of RTL is dit een logische keuze.

4. Product Asset Management (PAM)

PAM-systemen slaan de brug tussen PIM- (productinformatie-) en DAM-systemen. Stel, je hebt productinformatie en daarbij hoort een afbeelding, of je hebt een afbeelding en wilt daar productinformatie bij. In een PAM-systeem vind je die combinatie op een gestructureerde manier terug. De 'P' kan natuurlijk ook staan voor projecten of collecties. Metadata speelt hierin een intensievere rol dan bij een DAM-systeem. Bij DAM gaat metadata vooral over het snel en efficiënt vinden van bestanden. Bij PAM is metadata niet alleen belangrijk om assets te zoeken, maar ook voor gebruik en integratie op verschillende platforms. Daarbij wordt relevante informatie, zoals productcodes of prijzen, automatisch meegenomen.

5. Enterprise DAM-systemen

Dan hebben we nog de maatwerk-DAM-systemen voor enterprises. Daarbij gaat het niet om bepaalde configuraties, waarbij je schuifjes naar links en rechts zet om de oplossing aan te passen aan je organisatie. Ze zijn volledig afgestemd op de specifieke behoeften van jouw organisatie. Denk aan klantspecifieke interfaces, op maat gemaakte workflows en unieke integraties. Een voorbeeld hiervan is een platform als SharePoint, dat met de juiste expertise tot een DAM-systeem kan worden uitgebouwd.

Een flexibele DAM-oplossing die meegroeit met elke organisatie

Sommige DAM-oplossingen bieden de perfecte balans tussen eenvoud en maatwerk, geschikt voor organisaties van elke omvang. Bij Comrads bieden we zo’n flexibele en configureerbare oplossing. Ons cloudgebaseerd DAM-systeem past zich aan jouw organisatie aan – of je nu een klein team bent dat overzicht zoekt of een corporate enterprise die complexe workflows nodig heeft. Het is volledig configureerbaar en schaalbaar, zodat het altijd met je organisatie meegroeit. Daarnaast integreert het soepel met andere marketingautomatiseringsmodules, zoals een brandportal, PAM-module of webshop. Zo krijg je een oplossing die niet alleen nu aansluit bij je huidige behoeften, maar ook flexibel genoeg is om mee te veranderen met je groeiende ambities.

Hoe kies je het juiste DAM-systeem?

Het kiezen van een DAM-systeem begint bij het definiëren van je behoeften. Stel jezelf een paar vragen:

  • Hoe groot is je organisatie?

  • Wat voor type bestanden beheer je vooral?

  • Hoe belangrijk is integratie met andere systemen?

  • Waar ligt de focus van jouw organisatie?

  • Wat is je budget en je ervaring met DAM?

Als je net begint, biedt een instap-DAM eenvoud en overzicht. Heb je al meer ervaring en hogere eisen, dan kijk je waarschijnlijk naar een geavanceerder DAM-systeem met meer functionaliteiten.

Gebruikersgemak en ondersteuning spelen ook een rol

Het gevoel bij een oplossing speelt ook een grote rol. Een gebruiksvriendelijke interface maakt het verschil tussen een platform dat goed werkt en één dat je frustreert. Daarnaast is de aanpak van je leverancier belangrijk. Kies je voor een lokale speler met persoonlijke aandacht of werk je liever met een grote corporate speler?

Meer weten?

Het zal helder zijn; het kiezen van een DAM-systeem is geen kwestie van “one size fits all”. Het moet naadloos aansluiten bij de behoeften, werkwijzen en ambities van jouw organisatie. Wil je inzicht krijgen in de mogelijkheden en ontdekken welk systeem het beste bij jou past? Download dan onze Vergelijkingsgids: Digital Asset Management (DAM) benchmark top-5. In deze gids lees je welke criteria belangrijk zijn om een oplossing te beoordelen en welk systeem het meest geschikt is voor jouw organisatie.

Benieuwd hoe Comrads jou kan ondersteunen? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende demo. Ontdek hoe onze oplossingen jouw digitale assets efficiënter en effectiever kunnen beheren. Samen vinden we de perfecte match voor jouw behoeften.