Begrippenlijst

Definitie: Brand Assets

Wat zijn Brand Assets?

Brand assets, ofwel branded assets, zijn elementen zoals kleur, lettertype en logo’s die helpen om een specifiek merk te identificeren. Deze elementen zijn brand assets wanneer klanten ze associëren met jouw merk. Als een element het publiek naar een ander maar gelijksoortig merk leidt, is het element geen brand asset. Brand assets zijn een cruciaal component van een sterk en geloofwaardig merk. Hier lees je over brand assets, bekende voorbeelden, en wat het verschil is tussen brand en digital assets.

Bekende voorbeelden

De brand assets van de volgende twee bedrijven zijn dusdanig sterk dat ze het publiek direct aan het merk laten denken.

  1. Google’s kleurencombinatie is in elk product van Google te herkennen. Van Chrome en Gmail tot het Cloud Platform en Ads. Het publiek ziet meteen dat het om een product van Google gaat.

  2. Een ander voorbeeld is het voormalige logo van Twitter. Bij het zien van het blauwe vogeltje denkt het publiek meteen aan het social media platform. Weinigen zullen bij het zien van dit logo denken aan Facebook, Tiktok of aan een ander social media platform.

Wat is het verschil tussen Brand Assets en Digital Assets?

Digital assets worden wel eens verward met brand assets. Er is echter een belangrijk verschil. Digital assets zijn digitale bestanden die een bedrijf wettelijk mag gebruiken. Bijvoorbeeld een digitale afbeelding die door een bedrijf is gemaakt en waar dat bedrijf recht op heeft. Het is daarom mogelijk dat een brand asset ook een digital asset is. Een digitaal logo is een voorbeeld van beiden. Maar een digital asset is zeker niet altijd een brand asset.

Digital Asset Management - dé oplossing voor Brand Assets beheer

Werken met brand assets brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Onder andere onjuist gebruik van assets of het verliezen van logo’s en afbeeldingen. De oplossing hiervoor is Brand Management software.

Comrads biedt schaalbare Brand Management oplossingen aan die aan de specifieke behoeftes van elke organisatie voldoen. Met het Digital Asset Management systeem van Comrads worden al jouw logo’s, kleuren en lettertypen centraal beheerd en kunnen de juiste en laatste versies eenvoudig en consistent gedeeld worden met je gebruikers.

Wil je jouw brand asset beheer naar een hoger niveau tillen? 

Vraag een vrijblijvende DAM demo aan of stel je vraag direct aan een van onze marketing professionals.