Digital Asset Management voor de consumentenmarkt

De Digital Asset Management software van Comrads heeft elke industrie een hoop te bieden, maar in het bijzonder de consumentenmarkt. De software integreert volledig met de bedrijfsprocessen van jouw organisatie en is zeer praktisch om mee te werken. Digital Asset Management voor de consumer industry is daarom tijd- en kostenbesparend omdat je bedrijfsprocessen eenvoudiger en efficiënter worden. Lees hieronder meer over de voordelen van een Digital Asset Management software in de consumer industry.

Oplossingen voor de consumentenindustrie

De consumentenmarkt is een branche die wordt overladen door digitale assets, zoals talloze productfoto’s, video’s, logo’s, productinformatie, PDF’s, verkoopmaterialen, socials, materiaal voor evenementen en presentaties. Denk bijvoorbeeld eens aan hoeveel productfoto’s er van één product gemaakt worden en de bijbehorende productspecificaties. Dan zijn er ook nog eens per land en taal verschillende versies van dezelfde assets. Al met al wordt het snel een ongeorganiseerde en ongestructureerde zoektocht naar de juiste bestanden. Zonder systeem om efficiënt te categoriseren en makkelijk vindbaar te maken, zijn deze waardevolle marketingmaterialen weinig waard. Digital Asset Management (DAM) en Product Asset Management (PAM) van Comrads bieden innovatieve oplossingen!

Beheer en deel media vanuit één centrale opslagplaats

Met Digital Asset Management van Comrads beheer je product en marketing media op één centrale opslagplaats. DAM software helpt bij het automatiseren van het proces van het uploaden en classificeren van beeldmateriaal. Bestanden zijn eenvoudig te categoriseren en te vinden aan de hand van metadata, tags en collecties. Zo gaat er geen tijd verloren aan het zoeken naar de juiste foto’s en kan deze informatie snel en eenvoudig worden gebruikt voor marketing, verkoop en andere doeleinden.

Ook kunnen bestanden veilig en snel gedeeld worden vanuit deze beveiligde omgeving naar interne of externe belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld binnen het marketing team of naar distributiepartners, retailers, leveranciers en samenwerkende merken. Door deze single source of truth zijn voor iedere stakeholder de bestanden op één gecentraliseerde plek beschikbaar. Zo weet je zeker dat iedereen, door de cloud- gebaseerde oplossing ook op afstand, toegang heeft tot de juiste media binnen één overzichtelijk platform.

Merkconsistentie op alle kanalen

Met het geavanceerde DAM-systeem van Comrads zorg je gemakkelijk voor merkconsistentie op alle kanalen! Een DAM-systeem is namelijk niet slechts een mediabibliotheek met alle merkbestanden, beelden en product media, maar bevat tevens ook alle merkrichtlijnen en huisstijlelementen. Digital Asset Management zorgt dan ook voor optimaal beheer en juist gebruik van de huisstijl in marketinguitingen. Door altijd de juiste marketing media te communiceren naar de klant, wordt de merkconsistentie versterkt en de digitale ervaring van de klant verbeterd.

Combineer product media met productinformatie

Ook een Product Asset Management (PAM) systeem is voor de consumer industry onmisbaar. Een PAM-systeem is uniek omdat het beheer van productbeelden wordt gecombineerd met productinformatie, waar Product Information Management (PIM) of Digital Asset Management (DAM) systemen vaak niet toe in staat zijn. In dat geval wordt de media vaak gefragmenteerd en dubbel wordt opgeslagen binnen organisaties. Ook stelt een PAM-systeem je in staat om productcontainers aan te maken waarvan de media, zoals foto’s van toekomstige product fotoshoots, nog moeten volgen. Zo kun je gemakkelijk en efficiënt vooruit werken.

Het unieke PAM systeem integreert met een PIM systeem en haalt zo alle productinformatie uit het bestaande systeem, zoals productnamen, prijzen, beschrijvingen, afmetingen, kleuren, etc. Dit is zeer efficiënt bij het verkopen van producten op e-commerce platformen, omdat deze informatie gemakkelijk aan de productpagina's toegevoegd kan worden. Hierdoor kan de productiviteit worden verhoogd en kan er sneller op verzoeken worden ingespeeld.

Door de opslag van productinformatie en productbeelden te combineren, krijgt jouw organisatie totale controle over alle product content en zijn productafbeeldingen gemakkelijk te vinden op basis van alle productinformatie. Van de eerste productspecificaties tot complete product fotoshoots; alle informatie, media en content kunnen centraal worden beheerd middels de Product Asset Management (PAM) software van Comrads.

Productlevenscyclus management

PAM software kan specifiek helpen bij het beheren van de productlevenscyclus, bijvoorbeeld door bij te houden wanneer een product geïntroduceerd of uitgefaseerd wordt. Dit kan van belang zijn voor de planning van nieuwe productlijnen en het bijhouden van de voorraad.

Zoekmachineoptimalisatie en reporting dashboard

DAM en PAM software kunnen het optimaliseren van beeldmateriaal voor zoekmachines vergemakkelijken. Bestandsnamen kunnen gemakkelijk worden aangepast voor zoekmachineoptimalisatie alvorens deze gedownload worden. Ook kunnen assets in verschillende formaten en resoluties gedownload worden, zonder deze handmatig te comprimeren. Optimalisatie van beeldmateriaal kan bijdragen aan een betere vindbaarheid van de website in zoekopdrachten. Of wel, DAM en PAM kunnen ervoor zorgen dat de website beter vindbaar wordt op het web.

Ook zijn er binnen de DAM en PAM software dashboards beschikbaar waarop analytics en reporting zichtbaar is. Dit kan ondersteunen bij het meten van prestaties van beeldmateriaal en bij het maken van data-gedreven beslissingen.

Snellere time-to-market door efficiënt beheren van product media en informatie

Dankzij de DAM- en PAM-systemen en de gestroomlijnde samenwerking, wordt een significant snellere time-to-market gerealiseerd. Door de PAM software kan deze informatie namelijk gemakkelijk aan productpagina’s worden toegevoegd. Hoe efficiënter het beheren van grote hoeveelheden product media en het uploaden van productafbeeldingen en -informatie aan verkoopplatformen verloopt, hoe sneller de time-to-market.

Niet alleen het distribueren van product media naar externe partijen, maar ook de marketinguitingen van het bedrijf zelf, op de website of sociale media, worden gemakkelijker en efficiënter. Ook voor een overkoepelend bedrijf met meerdere merken of dochterondernemingen biedt DAM en PAM software van Comrads de ideale oplossing om een overvloed aan product en marketing media te organiseren, beheren en distribueren.

Digital Asset Management voor de consumentenindustrie

Een Digital Asset Management systeem zorgt voor structuur en overzichtelijkheid doordat alle marketingmaterialen, product media en informatie is opgeslagen in één centrale plek. Dit versoepelt de samenwerking, zorgt voor een snellere time-to-market en bespaart onnodige uren en operationele kosten.

Wil jij zowel op de korte als op de lange termijn een hogere en duidelijk onderbouwde Return on Investment (ROI)? Dan is een Digital Asset Management systeem voor de consumer industry een goede investering. Het Digital Asset Management platform van Comrads helpt je om de efficiëntie binnen processen te verhogen, waardoor je assets meer opleveren en nieuwe kansen voor je organisatie creëren.

Ontdek hoe DAM jouw merk kan versterken

Vraag een vrijblijvende demo aan of stel je vraag direct aan een van onze marketing professionals.