Digital Asset Management voor Food & Beverage

Digital asset management (DAM) in de Food & Beverage industrie verwijst naar het organiseren, opslaan en distribueren van digitale media zoals afbeeldingen, video's en marketingmateriaal. Deze bestanden spelen een cruciale rol in de branche omdat ze worden gebruikt om producten te promoten, met klanten te communiceren en verkoop- en marketinginspanningen te ondersteunen. Lees hieronder meer over de voordelen van de Digital Asset Management software van Comrads voor jouw organisatie binnen de Food & Beverage.

Oplossingen voor Food & Beverage

In de voedingsmiddelen- en drankenindustrie (F&B) is beeldmateriaal essentieel, zoals menukaarten en verpakkingen. Het moet klanten aantrekken en hen hongerig maken. Branding en merkbekendheid zijn ook cruciaal. Een logo op een koffiebeker lijkt klein, maar het kan dienen als een krachtig marketingmiddel wanneer klanten het mee naar buiten nemen. Branding zorgt voor een herkenbare merkidentiteit, terwijl merkbekendheid ervoor zorgt dat klanten deze identiteit herkennen. Het is belangrijk om beeldmateriaal te gebruiken dat aansluit bij de huisstijl. Dit helpt om een consistente identiteit te creëren. Maar hoe beheer je dit als je organisatie groot is of veel vestigingen heeft?

Digital Asset Management (DAM) en Product Asset Management (PAM) van Comrads bieden slimme oplossingen. Een DAM-systeem helpt bij het efficiënt organiseren, beheren en delen van digitale media zoals afbeeldingen en video’s. Het systeem heeft functies zoals versiebeheer, toegangscontrole en de mogelijkheid om het gebruik en de effectiviteit van middelen bij te houden.

Beheer en deel media vanuit één centrale opslagplaats

Een DAM systeem zorgt ervoor dat de creatie en distributie van marketing materiaal wordt gestroomlijnd. Alle marketing en product media wordt in één centrale opslagplaats beheerd. Door deze single source of truth hebben alle interne of externe belanghebbenden, zoals marketing teams, retail partners of werknemers van andere filialen, altijd en overal toegang tot relevante en up-to-date marketing content. Bestanden zijn eenvoudig te vinden door de gemakkelijke filter structuur. Nooit meer last van uren zoeken naar bestanden, inefficiënte over en weer communicatie of dubbel opgeslagen afbeeldingen.

Merkconsistentie zowel online als offline

Het is in de Food & Beverage industrie van groot belang om de merkidentiteit en het imago van een bedrijf te behouden en te versterken. Het is daarom essentieel om consistent te zijn in marketinguitingen zowel online als offline. Wanneer een organisatie over meerdere filialen beschikt, is een DAM systeem nóg belangrijker om het overzicht te behouden!

Een DAM-systeem is dan ook niet slechts een mediabibliotheek met alle merkbestanden, beelden en media, maar bevat tevens ook alle brand guidelines en huisstijlelementen. Met behulp van het systeem kun je dus gemakkelijk de

merkconsistentie binnen de organisatie en de verschillende filialen behouden. Het is namelijk belangrijk dat de klant, in welke vestiging dan ook, dezelfde merkervaring beleeft. Consistent gebruik van visuele aspecten, als foto, video, kleurgebruik en design zijn hiervoor essentieel, zowel op verpakkingen als in de winkels en op marketingmateriaal. Digital Asset Management zorgt dan ook voor optimaal beheer en gebruik van de huisstijl, wat bijdraagt aan de brand consistency en de ervaring van de klant.

Snellere time-to-market door efficiënt samenwerken

De snelle gestroomlijnde samenwerking en het efficiënt beheren van productafbeeldingen én productinformatie zorgt voor een significant snellere time-to-market van marketingmateriaal. Niet alleen het distribueren van product

media en informatie naar partners, maar ook de marketinguitingen van het bedrijf zelf, op de website of sociale media, worden gemakkelijker en efficiënter. In plaats van tijd te verspillen aan het zoeken naar de juiste afbeeldingen of videomateriaal, kan elke belanghebbende gemakkelijk via het DAM-systeem toegang krijgen tot de juiste en door het merk goedgekeurde digitale media. Door deze bedrijfsprocessen te versoepelen, wordt de time-to-market verkort, krijgt de organisatie een sterkere online aanwezigheid en een betere ROI op marketinguitgaven. 

Ook voor een bedrijf met meerdere merken of dochterondernemingen biedt DAM en PAM van Comrads de ideale oplossing om een overvloed aan product en marketing media te organiseren, beheren en distribueren.

Combineer product media met productinformatie

De consument binnen de voedingsmiddelenindustrie heeft een steeds grotere behoefte aan productinformatie en transparantie. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het geproduceerd, welke ingrediënten en voedingswaardes bevat het product? Vanzelfsprekend wordt het voor organisaties dan ook steeds belangrijker om dit goed te communiceren aan de klant, op de verpakking, de website of via marketinginspanningen.

Een Product Asset Management (PAM) systeem is uniek omdat het beheer van productafbeeldingen wordt gecombineerd met productinformatie. Product Information Management (PIM) of Digital Asset Management (DAM) systemen op zichzelf zijn hier vaak niet toe in staat. In dat geval wordt de media vaak gefragmenteerd en dubbel wordt opgeslagen binnen organisaties. Zeer inefficiënt dus!

Het unieke PAM systeem integreert met een PIM systeem en haalt zo alle informatie uit het bestaande systeem. Door de opslag van productinformatie en productafbeeldingen te combineren, krijgt jouw organisatie totale controle over alle product media en zijn afbeeldingen gemakkelijk te vinden op basis van alle productinformatie. Doordat de informatie aan de producten zijn gekoppeld, kunnen marketingteams gemakkelijk alle benodigde informatie terugvinden voor het maken van een juiste campagne. Van de eerste productspecificaties, als bijvoorbeeld ingrediënten, allergenen en andere voedingswaarden per product, tot complete fotocollecties van alle producten; alle informatie, media en marketing content kunnen centraal worden beheerd middels de Product Asset Management (PAM) software van Comrads.

Comrads DAM voor de Food & Beverage industrie

Een Digital Asset Management systeem zorgt voor structuur en overzichtelijkheid doordat alle marketing en product media en informatie is opgeslagen in één centrale plek. Dit versoepelt de samenwerking, zorgt voor een snellere time-to-market en bespaart onnodige uren en operationele kosten.

Wil jij zowel op de korte als op de lange termijn een hogere en duidelijk onderbouwde Return on Investment (ROI)? Dan is een Digital Asset Management systeem een goede investering. Het Digital Asset Management platform van Comrads helpt je om de efficiëntie binnen processen te verhogen, waardoor je assets meer opleveren en nieuwe kansen voor je organisatie creëren.