Marketing Technology (MarTech)
Wat is Marketing technologie?
Marketing technology – ook vaak MarTech genoemd – is een mix van marketing en technologie. Het zijn technologische oplossingen die kunnen worden gebruikt voor verschillende marketingdoeleinden, variërend van Digital Asset Management en marketing automatisering platformen tot chatbots en social media monitoring tools. Naarmate de wereld steeds meer digitaal wordt, heeft het marketing technologie landschap zich ook verder uitgebreid. Door de grote hoeveelheid aan data is het essentieel dat je snel en overzichtelijke inzicht krijgt in de resultaten van je marketingactiviteiten. Sommige MarTech tools focussen zich op een specifieke niche (functionaliteit of branche), terwijl andere tools een meer geïntegreerde aanpak bieden. Uiteindelijk hebben al deze tools als doel het marketingproces te vereenvoudigen.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van MarTech?
Marketing technologie helpt jouw organisatie om efficiënter en effectiever te werken, vaak aan de hand van geautomatiseerde werkprocessen.
Allereerst helpt het automatiseren van omslachtige marketingtaken bij het verminderen van het aantal uren dat nodig is voor de uitvoering van je marketingstrategie. Hiermee bespaar je personeelskosten. Met MarTech worden marketingprocessen dus geoptimaliseerd om meer uit je marketingactiviteiten te halen en om de effectiviteit ervan te verhogen zonder dat je daarvoor een heel team van marketing specialisten hoeft aan te nemen.
Daarnaast helpt MarTech je organisatie om beter met elkaar samen te werken, zowel intern als extern. Werkprocessen bevinden zich in de cloud en kunnen daarom tot op de voet gevolgd en bijgestuurd worden. Bovendien kunnen alle bestanden en data op één centrale locatie opgeslagen worden, waardoor benodigen op ieder gewenst moment toegang kunnen krijgen tot deze informatie.
Tot slot kan marketing technologie een bruikbaar inzicht bieden in de ROI van je marketinginspanningen. Hierdoor kan je verschillende initiatieven opschalen of terugschroeven om de kosten per acquisitie te minimaliseren.
Met welke aspecten kan marketing technology helpen?
Voor vrijwel elk marketingproces of -activiteit is er een aanvullende MarTech oplossing om deze te ondersteunen of te automatiseren. Echter kunnen MarTech oplossingen breed worden gecategoriseerd en helpen bij verschillende aspecten op het gebied van marketing, zoals:
Content & ervaring: de ondersteuning van contentmarketing en management activiteiten, variërend van marketingautomatisering, tot SEO, DAM en optimalisatie/testen.
Reclame & promotie: de ondersteuning van reclame en PR-activiteiten.
Management: het helpen van marketing teams om efficiënter te werken en samen te werken. Voorbeelden hiervan zijn projectmanagement, talent management, budget/financiering en communicatieplatforms.
Handel & verkoop: het beter op elkaar afstemmen van marketing- en verkoopactiviteiten. Voorbeelden zijn: e-commerce-platforms, verkoop automatisering en affiliate marketing.
Data: het ophalen, beheren en visualiseren van datasets uit marketingactiviteiten, zoals datavisualisatie, marketing analytics, business intelligence en data-integraties.
Sociaal en relaties: het opbouwen en onderhouden van klantrelaties in de digitale ruimte, zoals customer relationship management, chatbot marketing en social media management.
De rol van Digital Asset Management in de MarTech stack
Om efficiënt samen te kunnen werken, zowel intern als extern, is het van belang dat gebruikers toegang hebben tot alle bestanden, op ieder gewenst moment. Digital Asset Management (DAM) is daarom onmisbaar in jouw MarTech stack.
Met de DAM oplossing van Comrads staan bestanden opgeslagen in een beveiligde omgeving op één centrale cloudserver. Hierdoor kan je eenvoudig en effectief samenwerken met collega’s, partners en leveranciers. Het geeft je mensen met de juiste rechten toegang tot de relevante digitale media. Ook voorkom je dat je kostbare digitale materialen - zoals een afbeelding - kwijtraakt. Door de metadata en tags in het systeem vind je altijd eenvoudig de juiste bestanden terug.
Haal het meeste uit je digitale content en media met de Digital Asset Management oplossing van Comrads. De digitale hub om merkconsistentie te waarborgen, de time-to-market te verkorten en om de beschikbaarheid te vergroten. Lees meer over onze DAM oplossing.
Een Marketing Workflow voor je marketingteams
Een Marketing Workflow tool is een platform waar de communicatie tussen alle stakeholders in het creatieve proces (zowel intern als extern) gecentraliseerd, georganiseerd en geoptimaliseerd wordt. Het wordt ook wel een creative collaboration platform genoemd, omdat je op één centrale locatie samen kan werken aan verschillende projecten. De tool zorgt ervoor dat het creatieve proces wordt verbeterd en vereenvoudigd en is daarom een waardevolle toevoeging voor je marketing technology stack.
Met creative collaboration software kan je efficiënter samenwerken en deadlines halen. Door het centraliseren en automatiseren van aanvragen, beoordelingen en goedkeuringen maak je projectmatig werken eenvoudiger dan ooit. Daarnaast kun je taken en projecten bijhouden en meldingen ontvangen, zodat je de voortgang van het project kunt volgen. Creatieve processen worden transparanter, zodat je in een vroeg stadium obstakels kunt tackelen en last-minute aanpassingen kunt vermijden.
Laat jouw team profiteren van onze Marketing Workflow software. Optimaliseer het beheer en de coördinatie van veelzijdige marketing jobs, projecten en campagnes. Van jobstart en briefing, in/externe samenwerking, redigeren en annoteren tot goedkeuring, bestellen, delen en archiveren vanuit één centraal communicatie platform.
Product Asset Management als waardevolle speler in je MarTech
Een Product Asset Management (PAM) systeem kan een waardevolle toevoeging zijn in jouw marketing stack wanneer je de workflow voor de lancering van een product en de productdevelopment wilt vereenvoudigen.
Het lanceren en beheren van (nieuwe) producten kan een ingewikkeld proces zijn en gaat vaak gepaard met een grote hoeveelheid nieuwe product gerelateerde assets en productinformatie. Deze dienen zowel intern als extern op een veilige manier gedeeld te kunnen worden. Daarnaast is het van belang dat de productintroductiecampagne consistent wordt gecommuniceerd via de juiste digitale kanalen in de juiste formaten.
De Product Asset Management (PAM) module van Comrads helpt je hierbij. Met onze module centraliseer en beheer je niet alleen jouw actuele productbeelden, maar ook alle bijbehorende productinformatie. Daarnaast kan deze informatie veilig en efficiënt worden gedeeld, zowel intern als extern. Wil je meer weten over de toepassingen en voordelen?
Hoeveel kost marketing technologie?
De prijs van marketingtechnologie is afhankelijk van verschillende factoren zoals het aantal modules of integraties met andere systemen en de specifieke requirements van jouw organisatie. Bekijk ons prijsoverzicht voor een eerste indicatie. Vraag voor meer informatie een vrijblijvend offerte aan voor een van onze MarTech oplossingen.
Digital Asset Management (DAM) & Marketing Software van Comrads
De MarTech oplossingen van Comrads zijn schaalbaar en volledig modulair om aan de behoeften en levensfase van elke organisatie te voldoen. Of je nu start met alleen Digital Asset Management of direct het creatieve proces wilt automatiseren middels Brand Templates, iedere combinatie is mogelijk of grow-as-you-go. Een ding is zeker, alle modules dragen direct bij aan een efficiëntere marketingoperatie en een consistentere merkbeleving. Weten hoe wij een waardevolle speler kunnen zijn in jouw MarTech stack?
Meer weten over het MarTech landschap? Bekijk de Marketing Technology Landscape Supergraphic (Chiefmartec) welke meer dan 14.000 martech oplossingen segmenteert en in kaart brengt.