Begrippenlijst

Definitie: Content management

Wat is Content management?

Content management omvat een brede scope aan activiteiten, waaronder het beheer van verschillende soorten digitale content, zoals tekstuele inhoud, webpagina's, blogs, e-books, socials, whitepapers, webpagina’s en nieuwsbrieven. Content management systemen (CMS) richten zich op het creëren, bewerken, publiceren en beheren van deze diverse vormen van content binnen en buiten een organisatie.

Het optimaliseren van deze content activiteiten resulteert in verbeterde creatieve processen en een efficiëntere workflow bij het behalen van diverse digitale content doelstellingen.

Digitale content wordt meestal beheerd via een content management systeem (CMS) en Digital Asset Management (DAM) is een onderdeel van content management. Terwijl content management systemen zich bezighouden met het beheer van meer tekstuele content, ligt de focus bij een Digital Asset Management systeem voornamelijk op het beheren, organiseren, delen en verspreiden van digitale assets zoals afbeeldingen, video's, audio-bestanden en documenten. Digital Asset Management en content management vullen elkaar dus aan. Door samen te werken kunnen beide systemen zorgen voor een geïntegreerd beheer van zowel digitale assets als andere vormen van content. Dit resulteert in een soepele en efficiënte workflow.


Welke voordelen zijn verbonden aan content management?

Het gebruik van specifieke content management tools brengt diverse voordelen met zich mee. Hieronder volgen de belangrijkste voordelen:

Verbeterde samenwerking

Een content management systeem vergemakkelijkt de samenwerking tussen zowel interne als externe stakeholders. Met toegang tot specifieke bestanden kunnen alle betrokkenen 24/7 gelijktijdig werken aan verschillende projecten en daarbij feedback geven, wat vervolgens direct doorgevoerd kan worden. Bovendien kunnen creatieve ideeën met elkaar gedeeld worden om een zo'n hoogwaardig mogelijk eindproduct te realiseren.

Merkconsistentie

Door middel van een content management systeem is het mogelijk om alle marketingmaterialen en huisstijlelementen op een centrale plek op te slaan. Hierdoor ontstaat er geen twijfel over welke kleur of welk logo geïmplementeerd moet worden, wat resulteert in een verhoogde merkconsistentie. Dit draagt bij aan het opbouwen van een duurzame relatie met zowel bestaande als potentiële klanten.

Tijdbesparend

Efficiënt beheer van jouw merkelementen voorkomt versnippering van de huisstijl. Bovendien bespaar je aanzienlijk veel tijd bij het zoeken naar de juiste versie. Content management stimuleert tevens het hergebruik van succesvolle merk materialen en lokale initiatieven. Door het optimaliseren van het creatieve proces wordt de maximale waarde uit jouw merk gehaald.


Voor wie is een content management systeem relevant?

Tegenwoordig hebben veel verschillende bedrijven te maken met een grote hoeveelheid aan content. Het is een enorme uitdaging om deze content te ordenen en toegankelijk te maken voor alle gebruikers. Naast het beheer van alle content is er ook meer behoefte ontstaan aan werken op afstand. Niet alle bedrijven hebben de communicatie tussen interne en externe partijen geoptimaliseerd. Dit kan invloed hebben op het uiteindelijke resultaat. In deze context is het van essentieel belang om te starten met content management om onder andere de merkconsistentie te waarborgen en de samenwerking en workflow te optimaliseren. Daarom maken verschillende sectoren, zoals de auto-industrie, food en beverage , e-commerce, fashion, consumentenindustrie en non-profit, gebruik van de geavanceerde content management tools zoals Digital Asset Management om deze uitdagingen effectief aan te pakken.

Content management van Comrads

Ben je op zoek naar een verdere optimalisatie van je content management proces en naar een geïntegreerd beheer van zowel digitale assets als andere contentvormen waardoor een naadloze en efficiënte workflow ontstaat? Comrads DAM biedt geavanceerde functionaliteiten om jouw digitale assets efficiënt op te slaan, te indexeren en te beheren, zodat ze gemakkelijk kunnen worden gevonden en gebruikt in de verschillende contexten van jouw organisatie.

Wil je jouw content management naar een hoger niveau tillen? 

Vraag een vrijblijvende demo aan of stel je vraag direct aan een van onze marketing professionals.