Begrippenlijst

Definitie: Samenwerkingstools

Wat zijn samenwerkingstools?

Samenwerkingstools zijn softwaresystemen of platformen die bedrijven helpen bij het stroomlijnen van creatieve processen. Het gaat hierbij om effectiviteit en efficiëntie. Een samenwerkingstool geeft de mogelijkheid om bepaalde opdrachten aan de juiste personen te koppelen, voortgang te evalueren en resultaten te delen met belanghebbenden. Dit leidt tot verbeterde workflows, zowel intern als extern.

Enkele bekende samenwerkingstools zijn onder andere het Digital Asset Management systeem (DAM) , Marketing Workflow en het Product Asset Management systeem (PAM). Deze tools maken het gemakkelijker dan ooit om samen aan projecten te werken. Hierdoor zijn alle ontwerpers voortdurend op de hoogte van de juiste huisstijl en kunnen copywriters altijd werken met de gewenste tone of voice. Voor bedrijven die samenwerken met collega's op afstand of externe partijen, bieden deze tools de mogelijkheid om op elk moment van de dag materialen te delen (mits de juiste rechten zijn verleend) en feedback te geven, zodat elk project succesvol kan worden afgerond.

Welke voordelen bieden samenwerkingstools?

Het gebruik van een samenwerkingstool en in het bijzonder DAM-systemen bieden talrijke voordelen.

Een centrale opslagplaats

Alle digitale bestanden, content en media worden gecentraliseerd op één beveiligde locatie, waardoor ze direct toegankelijk zijn via het internet en 24/7 beschikbaar zijn voor belanghebbenden over de hele wereld (mits de juiste rechten zijn verleend).

Veiligheid

Met dynamische gebruikersrechten, rollen en autorisaties kun je veilige toegang bieden tot je (merk)bestanden en ongeoorloofd gebruik voorkomen. Een tool zoals DAM of PAM geeft de mogelijkheid om alleen bepaalde delen van je collecties toegankelijk te maken, quitclaims te koppelen en start- en einddata in te stellen om volledige controle te behouden.

Tijdbesparend

Door effectief beheer van jouw merkelementen voorkom je versnippering van de huisstijl en bespaar je aanzienlijk veel tijd bij het zoeken naar de juiste versie. Daarnaast wordt het hergebruik van succesvolle merk materialen en lokale initiatieven gestimuleerd. Dit stelt je in staat om optimaal te profiteren van je best practices en campagnes, waardoor je de maximale waarde uit je merk kunt halen.

Voor wie zijn samenwerkingstools relevant?

Bedrijven spelen tegenwoordig een actieve rol bij het beheren van een enorme hoeveelheid beeldmateriaal in de zakelijke omgeving. Bovendien moeten ze voortdurend samenwerken met zowel interne als externe partijen bij omvangrijke projecten en campagnes. In deze context is het essentieel om gebruik te maken van een samenwerkingstool. Verschillende sectoren die gebruikmaken van de samenwerkingstools van Comrads zijn onder andere de auto-industrie, food en beverage, e-commerce, fashion, consumentenindustrie en non-profit. Een goed geïmplementeerde tool biedt bedrijven in deze sectoren namelijk de mogelijkheid om een gestroomlijnde workflow te creëren en de efficiëntie van samenwerkingsprocessen te verbeteren.

Ontdek meer over de samenwerkingstools van Comrads 

Vraag een vrijblijvende demo aan of stel je vraag direct aan een van onze marketing professionals.