Zo komt je kostbare content wél tot zijn recht
De content die je door de jaren heen hebt laten maken, is inmiddels heel wat waard. Daar moet je zuinig op zijn. Toch belandt die duurbetaalde content vaak in een digitale schoenendoos in een denkbeeldige stellingkast. Hou dan maar eens grip en controle over je merk.
Verstoffen
Stel je voor: je gaat naar de bank met 500 duizend euro op zak. Dat geld wil je veiligstellen. (We geven toe, als je met 500 duizend euro op zak loopt, heb je waarschijnlijk een wat vreemde business, maar kom, we fantaseren er even op los.) Dan ga je ervan uit dat die stapel netjes voor je wordt geteld en in een speciaal beveiligde kluis voor je wordt bewaard. Je verwacht niet dat jouw kostbare bezit in een schoenendoos wordt gegooid en ergens in een willekeurige en onveilige stellingkast met een sticker met je naam erop staat te verstoffen. Toch?
Duurbetaalde content
Waarom wordt er dan toch vaak op die manier met content omgegaan? Bij heel wat bedrijven is de content die door de jaren heen is gemaakt, inmiddels heel wat waard. Een goed logo en bijbehorende huisstijlelementen waar lang over is nagedacht, een eigen font, zorgvuldig verzorgde sfeerbeelden, strak artwork, prachtige productvideo’s en sterke staaltjes tekst. Die wil je goed opbergen, veilig bewaren en makkelijk kunnen ontsluiten. Maar helaas belandt die duurbetaalde content toch vaak in die digitale schoenendoos in een denkbeeldige stellingkast. En zie dan maar eens grip en controle te houden over je merk…
Zeven weken op in rook
Uit onderzoek blijkt dat marketeers één uur per week kwijt zijn aan het zoeken naar bestanden. Al zijn er ‘maar’ vijf mensen op je marketingafdeling die zich bezighouden met content, dan telt dit al snel op tot zo’n zeven weken per jaar die je verliest. En dan hebben we het alleen nog maar over de tijd die je als organisatie verliest aan het zoeken naar content. Als je je content dan eindelijk hebt opgediept uit die digitale schoenendoos, dan moet je nog maar zien of je communicatieuitingen over alle kanalen consistent zijn, of je brand story elke keer weer op dezelfde zorgvuldige manier uitgedragen wordt en of je copyrights en auteurszaken wel op orde zijn.
Discrepantie tussen eisen en verwachtingen
Logisch dat veel bedrijven op zoek gaan naar een speciaal marketingsoftwarepakket om deze content te beheren. Iets minder logisch is dat er vaak een grote discrepantie is tussen de eisen die worden gesteld, wat er van het systeem wordt verwacht én wat het mag kosten. Natuurlijk voldoet een goedkope Zweedse doe-het-zelf-kast als je net op kamers gaat, maar voor je het weet vind je jezelf op klusidee.nl om uit te vinden hoe je je scheve kast – waar al die digitale schoenendozen met content instaan – weer recht krijgt. Op dat moment weet je hoe fijn een degelijke kast is, met een goed opbergsysteem waarin je altijd precies dat terugvindt waar je op dat moment naar op zoek bent. Op dat moment weet je dat goedkoop soms toch echt duurkoop is en dat het tijd is voor een professionaliseringsslag.
Maak een goede business case vóór je gaat kiezen
Overstappen van marketingsoftware of digital asset management systeem doe je niet zomaar. Daarom is het belangrijk vóór je gaat kiezen een goede business case op te stellen. Vergelijk appels met appels en geen appels met peren. Heb je gigabytes of terabytes aan content, wil je dat die content makkelijk te ontsluiten is en eenvoudig en veilig gedeeld kan worden? Wil je dat je mensen minder tijd kwijt zijn aan traffic management en zich weer bezig kunnen houden met de creatieve aspecten van marketingmanagement? Zoek dan een serieuze partner en geen doe-het-zelf-pakketje of een pakket waar je later in het proces alsnog met onverwachte kosten wordt geconfronteerd.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over wat een Digital Asset Managementsysteem voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.