Investeer in je relaties en bouw aan de toekomst

Soms is het inplannen van een afspraak met een opdrachtgever niet eenvoudig. Geen tijd, geen prioriteit, geen noodzaak. Toch kan zo’n gesprek over de toekomst beide partijen veel goeds opleveren. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder, constateert Sebastiaan de Ruiter in deze blog.

Soms gaat er niets boven persoonlijk contact

Onlangs was ik, sinds lange tijd, weer eens bij een klant op locatie. Ook al heb ik, net als de meeste mensen, in de afgelopen maanden gemerkt dat digitaal overleg in veel gevallen prima voldoet, voor de strategische overleggen met klanten en relaties, gaat er wat mij betreft niets boven ‘live’ persoonlijk contact. Elkaar weer eens recht in de ogen kijken, ook de non-verbale communicatie meekrijgen, de sfeer aanvoelen, dat mis je bij online overleg.

Tijd vrijmaken voor overleg

We proberen minimaal eens per jaar zo’n strategisch overleg met onze opdrachtgevers te houden. De ervaring leert dat sommige klanten het lastig vinden hier tijd voor vrij te maken in de agenda, want ach, we werken toch prima samen? Toch bleek ook nu weer dat het supergoed is om toch zo’n overleg te houden, voor beide partijen. Ook de betreffende opdrachtgever was achteraf heel enthousiast over wat ons gesprek ons opleverde.

Nadenken over de toekomst

Als je toe bent aan het automatiseren van je marketingoperatie, is een DAM-systeem vaak een eerste stap. Je begint met het netjes inruimen van je digitale kledingkast, dat is al een enorme stap. Maar om je slagkracht steeds weer te vergroten en het maximale uit je marketingeuro te halen, moet je blijven nadenken over je toekomst. Dat is precies ook waar het in zo’n strategisch overleg over gaat. Zo heeft de klant waar ik op bezoek was inmiddels al zijn media gecentraliseerd en via het DAM-systeem beschikbaar gemaakt. De volgende stap is een verdere optimalisatie, en een betere integratie van hun eigen systeem en dat van hun klanten. Dat zal tot een nog betere klantervaring en verhoogde service moeten leiden. Door elkaars visies en ambities te bespreken bleek al snel dat wij hier goed invulling aan kunnen geven met onze DAM-integraties en Product Asset Management module. Kennis en kunde, maar ook vooral vergelijkbare klantcases die je met elkaar moet blijven delen om te weten wat er bij elkaar speelt en hoe je elkaar daarbij kunt ondersteunen. De oplossing is vaak dichterbij dan je denkt, maar soms vergeet je gewoon wat je bestaande leveranciers en partners eigenlijk nog meer kunnen.

Blijf in gesprek

Het is heel eenvoudig om een online applicatie te kopen. Met je creditcard en een paar drukken op de knop is het zo gebeurd. Maar dan? Alleen door in gesprek te blijven over elkaars toekomstwensen en -plannen, kom je samen verder. Verloopt de samenwerking goed? Hartstikke fijn! Toch is mijn advies om tijd te maken voor een strategisch gesprek, het liefst persoonlijk op locatie, maar desnoods via een videocall. Investeer in je relaties, blijf praten met elkaar en wie weet welke verrassende wendingen de toekomst kan brengen.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat ons DAM-systeem of een van onze andere modules vandaag al voor jouw organisatie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Ga je voor een doe-het-zelf-demo of kies je een demo op maat

Volgende
Volgende

Je merk bewaken met AI, toekomstmuziek of dichterbij dan je denkt?