Zijn jouw digital assets nog steeds een chaos?

Je merkidentiteit is als het DNA van je business. Dat moet je koesteren. Toch hoor ik het nog steeds: ‘Onze marketinguitingen zijn een grote chaos. Er gaan dingen de – virtuele – deur uit die niet kloppen!’ Misschien is het tijd om het anders aan te pakken?

Merkidentiteit helpt je onderscheiden

Volgens Seth Godin, ondernemer, bestsellerauteur en spreker, bestaat een merk uit een reeks verwachtingen, herinneringen, verhalen en relaties die, alles bij elkaar, verantwoordelijk zijn voor de beslissing van een consument om het ene product of de dienst te verkiezen boven het andere. Dat geeft wel aan hoe belangrijk je merkidentiteit is. Het is als het ware het DNA van je business en helpt je te onderscheiden van je concullega’s. Het zorgt ervoor dat je de juiste klantervaring creëert en draagt bij aan personeelsloyaliteit, ook niet onbelangrijk vandaag de dag. Die merkidentiteit wordt bepaald door alle elementen van je communicatie-uitingen, van logo’s, kleuren en fonts tot het gevoel dat je teksten en beeldmaterialen uitdragen.

Alle merkelementen digitaal

Vandaag de dag zijn al die elementen digitaal. Zelfs het aan de man brengen van een ambacht gaat tegenwoordig online. Immers, het werk van een schilder is zijn schilderij, maar het promoten van dat meesterwerk of van een expositie verloopt via social media en andere online kanalen. Het beheren van al die digitale assets, dat vraagt om een slimme oplossing. Vaak circuleren er verschillende versies van de digitale merkelementen. Alleen dat al zorgt voor inconsistente uitingen: welke versie is de juiste. En heb je eenmaal het juiste bestand, heb je dan ook de juiste kwaliteit? Als je het juiste logo in de verkeerde kwaliteit deelt met je ontwerpstudio, dan zorgt dat al voor vertraging. Want niemand zit te wachten op een internetkwaliteit logo op je duurbetaalde drukwerk.

Houtje-touwtje

Dit is precies waar Huub Sijbers, Business Consultant bij stichd®, tegenaan liep. Waar welke versie van een stuk content was opgeslagen en wat de laatste versie was? Geen idee. Aanpassingen werden gedaan zonder de mogelijkheid die te documenteren. Een houtje-touwtje oplossing dus. Door over te stappen op ons DAM-systeem heeft stichd® in één keer grote sprongen vooruit kunnen maken. Want als je blijft aanmodderen en niet leert van de fouten die je maakt, hou je het uitdagingencirkeltje eindeloos in stand. Heb je eindelijk die strakke brochure of socialmediapost gecreëerd, ben je een paar weken later alweer vergeten waar je de digitale assets hebt opgeslagen. Kun je weer opnieuw beginnen. Doet me denken aan de film Groundhog Day. Als jij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven, is het nu misschien tijd om in een goed toekomstbestendig Brand Management-systeem te investeren?

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over hoe onze complete Digital Brand & Asset Management-oplossingen jouw organisatie ondersteunen bij het efficiënt beheren, communiceren en delen van al je merkelementen, logo’s, fonts, kleuren en richtlijnen? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

‘Heb ik écht een DAM-systeem nodig?’

Volgende
Volgende

De toegevoegde waarde van een Brand Portal