Crisis? Tijd om je merk te versterken

Nu we eindelijk goed onderweg zijn met ons vaccinatieprogramma en verdere versoepelingen (en hopelijk mooier weer) aanstaande zijn, worden ondernemers steeds optimistischer over 2021. Misschien durf je weer voorzichtig visionaire doelen te stellen en groots te dromen, maar het vertrouwen op succes is ook een uitdaging geworden. Veel bedrijven vechten om te overleven en zijn bang geworden om gewaagde stappen te ondernemen. Maar misschien is dit het moment om de regels te herschrijven en niet langer genoegen te nemen met minder in je bedrijf. Nee, je kunt niet ontsnappen aan wereldwijde en economische onzekerheden, maar je kunt je bedrijf wel veerkrachtig genoeg maken om het hoofd te bieden aan deze uitdagingen. Nu is je kans je bedrijf naar succes te trekken. Vraag je je af hoe? Een paar tips om je merk te versterken.

1. Werk aan je cultuur en interne branding

Hoe staat het met je bedrijfscultuur? Komen er inmiddels gepland weer groepjes mensen naar kantoor of blijft het merendeel ook na de versoepelingen thuiswerken? Hoe dan ook, de thuiswerkcultuur kan je bedrijfscultuur lelijk in de weg zitten. Thuiswerkers zijn meer bezig met het werk gedaan te krijgen en minder met het uitdragen van de bedrijfsvisie en cultuur. Fancy kantoorlocatie en vergaderruimtes met barista’s hebben plaats gemaakt voor geblurde werkkamertjes en keukentafelgesprekken zonder merkidentiteit. Dit onderwerp verdient eigenlijk een blog an sich, maar om je medewerkers op afstand te inspireren om je cultuur en branding uit te (blijven) dragen is een andere vorm van management nodig. Wacht niet met hierin te investeren, want passend leiderschap kan je bedrijf en daarmee je merk echt versterken.

2. Omarm verandering

Cliché, ik weet het. Verandering is onvermijdelijk in de zakenwereld. Maar de afgelopen periode heeft je waarschijnlijk veel waardevolle inzichten gegeven over de inefficiënte verkoopgesprekken en tijdrovende communicatieprocessen van vóór 2020. Negeer dit niet en val straks niet terug op de ‘oude’ manier van werken. Installeer nu software en tooling voor bijvoorbeeld sales en marketing om je werknemers te redden van repetitieve taken en zoeken naar bestanden en materialen. Onthoud dat automatisering geen magische oplossing is, maar het kan je bedrijf veerkrachtiger maken door de kans op fouten te verkleinen en je merkconsistentie te vergroten.

3. (Her)investeer in je merk

De aflopen periode ben je waarschijnlijk zo druk bezig geweest met het verhogen van de verkoop dat je de branding wellicht vergeten bent. In de dynamische wereld van vandaag is branding de basis van succesvolle bedrijven. Weet jij hoe je merkwaarde kunt creëren? Het is de kracht van het logo, de naam en de reputatie van je bedrijf – de immateriële bedrijfsmiddelen. Het is soms moeilijk om het belang van branding in deze digitale wereld te begrijpen, maar denk aan merken zoals Starbucks, Red Bull en Google, want deze merken houden veel meer in dan alleen koffie, energiedrankjes en zoeken op internet. Overweeg opnieuw in je merk te investeren om je merkimago te versterken. Op naar een groter marktaandeel!

Nieuwsgierig?

Wil je meer te weten komen over hoe topmerken hun marketingprestaties maximaliseren middels marketingautomation? Laat dan hier je gegevens achter en wij nemen contact met je op en delen in een goed gesprek geheel vrijblijvend onze kennis en ervaring.

Vorige
Vorige

Lichtpuntjes in een bewogen jaar

Volgende
Volgende

Nooit meer iets kwijt. Utopie of dichterbij dan je denkt?