Hoe kunstmatige intelligentie de marketingwereld verandert
De wereld van marketing ondergaat een revolutionaire verandering met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Je kunt er simpelweg niet meer omheen dat AI een bepalende rol speelt in – de toekomst van – ons vakgebied. Denk alleen maar aan het verhogen van conversies en het verbeteren van klantrelaties en het genereren van gerichte content voor je potentiële klanten. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe AI je helpt, maar ook waar je voor moet waken.
Gerichter content creëren en sneller data analyseren
Met AI is het mogelijk om razendsnel persoonlijke content te genereren voor je doelgroep, of het nu om B2C gaat of B2B. Waar voorheen grote teams nodig waren voor contentcreatie, met AI kun je veel sneller en veel gerichter data analyseren en relevante content produceren. Moest je je vroeger door alle data van Google Analytics worstelen, nu vraag je je virtuele collega om zich er een seconde of wat over te buigen. Hoe spannend het ook misschien voelt, het biedt je ook de kans om efficiënter en effectiever te werken, waardoor conversies en ROI stijgen.
AI en klantrelaties
AI is niet alleen handig bij data-analyse en contentcreatie, het kan ook helpen bij het verbeteren van klantrelaties en bij het nemen van strategische marketingbeslissingen. Het is bij uitstek geschikt om gepersonaliseerde content te genereren. Neem een chatbot. Vroeger zat er een hele batterij mensen te bedenken wat voor scripts er allemaal nodig waren om met klanten te communiceren. Elke communicatieflow moest je vooraf bedenken. AI bedenkt het antwoord ‘on the spot’. Natuurlijk moet je zorgen dat het relevante input krijgt, maar als je dat goed hebt gedaan, leert het vervolgens van de conversaties die het voert en past het zich voortdurend aan de voorkeuren van individuele klanten aan.
Belangrijke balans tussen menselijke input en AI
Hoewel AI veel voordelen biedt, moeten we niet vergeten dat menselijke input nog steeds cruciaal is als je de kwaliteit van je content hoog wil houden. Een tekstschrijver – of dat nu een journalist is, een blogger of een copywriter – brengt nuances aan en heeft een unieke schrijfstijl die AI nog steeds niet kan evenaren. Bovendien moet je zelf altijd de eindcontrole houden. Niet alles wat AI zegt, is waar. Je eigen kennis moet wel van een dusdanig niveau zijn dat je feiten van onzin kunt onderscheiden. Als ik ChatGPT vraag tien FAQ’s over een DAM-systeem te genereren, kan ik dat met mijn kennis en ervaring vrij snel staven. Maar als ik ChatGPT vraag een blog te schrijven over kwantummechanica, kan de virtuele slimmerik me van alles wijsmaken. Het is dan ook essentieel om de juiste balans te vinden tussen menselijke expertise en AI-ondersteunde content.
Privacy en personalisatie met AI
Ook als het gaat om privacy is het belangrijk de balans te bewaken. AI biedt de mogelijkheid om content superpersoonlijk te maken, tegelijkertijd hebben we te maken met een privacywetgeving die daar grenzen aan stelt. Marketeers moeten zorgvuldig omgaan met persoonlijke data en zich houden aan de geldende privacyregels, ook – of misschien wel juist – als je AI inzet.
Het belang van efficiënt contentbeheer
Het is natuurlijk fantastisch dat je dankzij AI zo snel content kunt produceren. Maar die exponentiële groei van content vraagt om een gestructureerde aanpak. Heb je je content niet goed georganiseerd, dan creëer je alleen maar een grotere chaos.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over hoe onze complete Digital Brand & Asset Management-oplossingen jouw organisatie ondersteunen bij het efficiënt beheren, communiceren en delen van al je merkelementen, logo’s, fonts, kleuren en richtlijnen? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.