De kracht van de eerste indruk: je verpakking

De verpakking van je product, het klinkt niet als een heel sexy onderwerp, maar toch is het een belangrijk element in je marketingmix. Zeker in de hedendaagse wereld, waarin we voortdurend worden overspoeld met visuele prikkels, is de eerste indruk van cruciaal belang. En die eerste indruk, die maak je met de verpakking van je product. Tegelijkertijd willen we met zijn allen steeds duurzamer zijn en is er steeds meer kritiek op de traditionele verpakking. In deze blog neemt Sebastiaan de Ruiter de verpakking onder de loep.

De eerste kennismaking

Wat is het eerste dat je ziet als je kennismaakt met een product? Juist: de verpakking. Het ontwerp, de kleuren, de boodschap. Dit is waar de kracht van je verpakking begint. Want wist je dat de meeste mensen binnen tien seconden beslissen of ze een product kopen of niet? Het gevoel dat je krijgt wanneer je een product voor het eerst ziet, het vertrouwen dat je hebt in wat erin zit, en de emotie die het bij je oproept, dat zijn doorslaggevende elementen.

Duurzaamheid en verpakkingen

Tegelijkertijd wordt duurzaamheid steeds belangrijker en staan verpakkingen onder druk. We willen producten die minder impact hebben op het milieu, en dat geldt zeker voor de verpakkingen waarin ze zitten. Meer en meer merken stappen over op papieren of biologisch afbreekbare verpakkingen. Als marketeer sta je dus voor de schone taak om je verpakkingen niet alleen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar ook zo milieuvriendelijk mogelijk.

Verpakkingsvrije producten

Ook de verpakkingsvrije winkels stijgen in populariteit en dat zorgt voor een extra uitdaging. Want als we straks massaal met onze potjes naar de supermarkt gaan om hagelslag, muesli, pasta of rijst te ‘tappen’ uit een glazen buis, hoe onderscheid je je dan nog? Ik weet nu ook niet precies welke hagelslag er in de verpakkingen van De Ruijter, Venz, AH, G'woon of Fair Trade Original zit, maar in eerste instantie is het toch de verpakking waar ik voor val. Of misschien moet ik zeggen: waar mijn kinderen voor vallen… Daar moet je als marketeer straks een andere oplossing voor vinden.

De rol van DAM en PAM in verpakkingsbeheer

Hoe je verpakking er ook uit ziet, een goede Digital Asset Management- of Product Asset Management-oplossing kan je helpen om je uitdagingen aan te gaan. Met deze systemen kun je al je product-assets, zoals productfoto's, video's, technische tekeningen, productbeschrijvingen, handleidingen en andere productgerelateerde data, effectief beheren. Dit geldt niet alleen voor je marketingmateriaal, maar ook voor de cruciale elementen van je verpakkingen. Zo zorg je ervoor dat alle betrokken partijen, van drukkerijen tot productiebedrijven, toegang hebben tot de meest recente versies van je bestanden. Zelfs als er last-minute wijzigingen nodig zijn, kun je die effectief beheren via deze systemen. Zo heb je altijd één single source of truth, die je helpt gestructureerd en georganiseerd te blijven en meer controle over je marketing- en verpakkingsmaterialen te houden.

Onderscheidende PAM-module

Bij Comrads zijn we trots op onze unieke PAM-module als uitbreiding op onze DAM-module. In productgedreven organisaties, waar vooruitwerken cruciaal is, biedt onze PAM-module een onderscheidende oplossing. Door gebruik te maken van productcontainers en productgegevens uit PIM- of ERP-systemen, kun je efficiënt vooruitwerken en jouw marketingmateriaalplanning optimaliseren. Hierdoor ben je in staat om sneller te reageren op marktontwikkelingen en een concurrentievoordeel te behalen.

Nieuwsgierig?

Werk je in een productgeoriënteerde organisatie en ben je benieuwd hoe jouw team efficiënter werkt met jullie digitale assets en productinformatie? Onze onze PAM-module kan je daarbij helpen! Klinkt dit als iets wat jouw organisatie nodig heeft? Vraag dan een vrijblijvende demo aan. Wil je eens verder praten over andere voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Weg met stress. Zo houd je grip op je marketingcampagnes

Volgende
Volgende

Bouw aan een sterk merk met inclusieve marketing