De opkomst van voice-search in marketing

De populariteit van voice-search neemt toe, zeker onder jongere generaties. Als je doelgroep gaat zoeken op basis van hun stem in plaats van met het toetsenbord, heeft dat invloed op je online-marketingstrategie. Het vraagt immers om een andere manier van denken. In deze blog verkent Sebastiaan de Ruiter voice-search en het effect op je marketingstrategie.

Voice-search: niet van gister

Voice-search bestaat al een tijdje, maar zeker in het begin lieten de resultaten nogal te wensen over. De eerste pogingen tot voice-search dateren al uit de jaren 90. IBM’s VoiceType herkende eenvoudige commando's en cijfers, maar heel veel kon je er niet mee. Google introduceerde in 2002 haar eerste voice-search-functie. Die werkte via telefoonlijn en was geen doorslaand succes. In 2008 lanceerde Google een geavanceerdere versie. Vanaf dat moment werd voice- search steeds verder doorontwikkeld en geïntegreerd in bijvoorbeeld Google Assistant en Google Home. Andere bedrijven zoals Apple, Microsoft, Amazon en Samsung volgden. Inmiddels is deze technologie wijdverspreid. Het wordt veel gebruikt, vooral op mobiele apparaten en met slimme speakers, en heeft een aanzienlijke impact op online-marketing- en SEO-strategieën.

Schreeuwen tegen de auto

Ook al heb ik de opkomst van voice-search bewust meegemaakt, zelf ben ik geen fervent gebruiker van voice-search. Ik had een van de eerste versies heel enthousiast in mijn auto geïnstalleerd. Dat heeft niet lang geduurd, want al snel zat ik te schreeuwen tegen mijn auto, omdat het systeem niet begreep dat ik naar huis wilde navigeren. Mijn kinderen daarentegen weten niet beter. Ik kan soms met verbazing kijken hoe ze vragen stellen aan onze Google Nest Hub en nog een waardevol antwoord krijgen ook. Dit zijn de eerste tekenen van een generatiekloof: ik heb nog steeds een voorkeur voor het intikken van een tekst of het drukken op wat buttons, terwijl mijn dochter moeiteloos een filmpje vindt met voice-search en mijn zoon alles weet van de grootste dinosaurus op aarde.

Eerst even wat cijfers

Voor je denkt dat het wel meevalt met de populariteit van voice-search, eerst even wat statistieken:

  • Het aantal mensen dat wereldwijd voice-search gebruikt in 2024 wordt geschat op 125,2 miljoen.

  • Er zijn 4,2 miljard spraakassistenten in gebruik. Dit aantal zal tegen het einde van 2024 gestegen zijn tot het dubbele: 8,4 miljard.

  • Spraakzoekassistenten beantwoorden gemiddeld 93,7% van de zoekopdrachten.

  • Elke maand vinden er meer dan één miljard spraakzoekopdrachten plaats.

  • Meer dan 50 procent van de volwassenen gebruiken dagelijks spraakzoekopdrachten.

Trends in voice-search

De vier opkomende trends rondom voice-search die invloed gaan hebben op onze marketingstrategieën zijn conversational zoekopdrachten, het gebruik van longtail keywords, de focus op lokale zoekopdrachten, en het denken vanuit een voice-first design perspectief.

De impact van conversational search

Dat voice-search belangrijk is voor de jongere generaties, zie ik niet alleen in mijn eigen huis, het blijkt ook uit literatuur die ik heb gelezen. Als het werkt, is het ook heel effectief. Immers, alles wat je intypt, heb je eerst in je hoofd verwerkt. Daardoor sla je met voice-search eigenlijk een stap over: van gedachte direct naar actie. Vanuit een marketingperspectief moet je dieper nadenken over de content die je aanbiedt. Met alleen visuele content en tekst kom je er niet meer, je moet ook conversational content creëren – content die antwoord geeft op vragen die een gebruiker stelt. Dit betekent dat je als marketeer moet nadenken over het beantwoorden van open vragen. Immers, een vraag als 'Geef me een snel vegan recept voor vier personen' is daar een goed voorbeeld van; dit is geen simpele ja-of-nee-vraag. Dit vraagt om een dieper begrip van hoe mensen communiceren met dit soort technologie.

De kracht van longtail keywords

Daarnaast is het belangrijk om je content te voorzien van longtail keywords. Mensen zijn gewend om te denken in gewone keywords, maar nu moeten we bijna complete zinnen gaan inzetten als keywords. Het wordt steeds moeilijker wordt om relevant te zijn met alleen algemene head-keywords. Neem een meubelbedrijf. Voorheen was je als marketeer misschien gewend je content te taggen met begrippen als ‘meubels’. Maar er is geen mens die tegen zijn of haar Google Nest Hub zegt: ‘meubels’. Dat zal eerder iets zijn als ‘ik zoek een hoekbank van leer in de kleur taupe’. Door te gaan werken met longtail keywords zoals ‘duurzame meubels’, ‘bamboe meubels’ of ‘duurzame bamboe zithoeken’ kun je jezelf veel beter onderscheiden.

Lokale zoekopdrachten optimaliseren

Een ander belangrijk aspect is dat mensen voice-search vooral lokaal gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld in Amsterdam bent, is de kans niet heel groot dat je naar een restaurant in New York zoekt. En als je voice-search gebruikt om te navigeren wil je dat ongetwijfeld doen vanaf je huidige locatie naar een gewenste bestemming. En wie een vraag stelt over een mooie wandelroute in de Grand Canyon, is waarschijnlijk daar op dat moment. Het optimaliseren van voice-search voor lokale zoekopdrachten is daarom van groot belang

Voice-first design: een nieuwe uitdaging

Met de opkomst van voice-search moeten we anders denken over contentcreatie. Visuele content werkt anders dan voice-gerichte content. Dit vereist een nieuwe benadering in design- en contentstrategie.

De rol van Digital Asset Management (DAM) in voice-search

Voice-search is geen vervanging van eerdere zoektechnieken, maar een aanvulling. Als je als lokaal restaurant gevonden wilt worden, moet je nog steeds een website met een menu hebben, maar je wilt ook met voice-search gevonden worden. Dat betekent dat je als marketeer je kennis steeds verder moet verbreden. Het betekent ook dat het goed beheren van je content nóg belangrijker wordt. Je loopt achter de feiten aan als je content nog niet gestructureerd was. Dat wordt er natuurlijk niet gemakkelijker op als je nu die diversiteit in je content wil gaan aanbrengen om op voice-search in te spelen.

Het metadateren van content, is belangrijk om je content te kunnen vinden. Laat staan als je ook nog longtail keywords moet toevoegen om mensen die voice-search gebruiken te bedienen. Digital Asset Management (DAM) speelt een grote rol bij het opslaan en beheren van al deze content, inclusief SEO-titels, SEO-meta-omschrijvingen, ALT-teksten en – jawel – longtail keywords.

Blijf voorop lopen met voice-search

Wil je meer weten over hoe je jouw marketingstrategie kunt aanpassen aan de wereld van voice-search? Marketingautomation biedt oplossingen voor verhoogde efficiëntie, betere personalisatie en meer meetbaarheid in marketingcampagnes. Het stelt je in staat om meer en diverser te communiceren, persoonlijker te zijn en creatiever te worden. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Een duurzame marketingaanpak: zo helpt Digital Asset Management

Volgende
Volgende

Minder chaos, meer creativiteit: de voordelen van brand-templates