Zo breng je massa en schaalbaarheid samen, zonder je creativiteit te verliezen
De combinatie van creativiteit, huisstijl en schaalvoordeel klinkt als een onmogelijke. Maar als je je bouwstenen op orde hebt, kun je je creativiteit en originaliteit de vrije loop laten en toch efficiënt en conform de huisstijl werken. Utopie? Zeker niet!
Het huisstijlboek is dood
Bij sommige marketeers ligt het nog vers in het geheugen, voor anderen zal het klinken als een geschiedenislesje: ooit werkten we met een huisstijlhandboek. Een boek van echt papier dat rook naar echte inkt. Daarin werden alle richtlijnen en instructies voor de huisstijl en al zijn elementen vastgelegd. Wat is onze tone of voice, waar moet fotografie aan voldoen, hoe mag het logo gebruikt worden, met welk lettertype, hoe is de verhouding witruimte en tekst voor de verschillende uitingen en wat zijn de huisstijlkleuren, in zowel Pantone, cmyk, rgb als hex-code? Vaak ging het handboek gepaard met een CD of USB-stick, waarop het bedrijfslogo en eventueel de merklogo’s in alle geoorloofde kleurstellingen en verschillende resoluties te vinden waren. Dat brandbook werd gestuurd naar allerlei partijen die ermee moesten werken en het belandde vervolgens in de onderste bureaula en niemand keek er meer naar om.
Leve de huisstijl!
In het huidige digitale tijdperk kan dat natuurlijk anders. Met een brandportal beschik je over een interactieve omgeving waarin je je huisstijl, je merkfilosofie, je branding en alle andere elementen interactief onder de aandacht kan brengen van alle betrokkenen. Het ‘praatje’ over je merk. Als je dat combineert met een digital asset managementsysteem – het plaatje – stel je direct alle bouwstenen ter beschikking aan wie ze maar nodig heeft. Wil je het plaatje nog completer? Dan is een templategedreven manier van werken een mooie manier om het proces van samenwerken, delen, redigeren en goedkeuren van projecten gemakkelijker en leuker te maken.
Balans tussen schaalvoordeel en persoonlijke content
Natuurlijk is een dergelijke manier van werken niet voor iedereen weggelegd. De slager op de hoek creëert ook content, maar zal minder behoefte hebben aan een digital asset managementsysteem en een brandportal. Maar bij de wat grotere organisaties, die samenwerken met externe partijen zoals reclamebureaus en fotografen, zal dit als muziek in de oren klinken. Immers, elke CMO kent het dilemma: je wilt je – potentiële – klant een zo persoonlijk mogelijke ervaring bieden en tegelijkertijd maximaal schaalvoordeel behalen. Binnen je huisstijl natuurlijk. Door je bouwstenen op orde te hebben, kun je je creativiteit en originaliteit de vrije loop laten en toch efficiënt en conform de huisstijl blijven. Zo blijft je identiteit herkenbaar voor je doelgroep terwijl je tegelijkertijd die doelgroep heel persoonlijk kunt benaderen.
In de praktijk
Een grote, Nederlandse reisorganisatie produceert voor haar klanten een vakantiemagazine. Boek je een verblijf, dan krijg je een week voor vertrek dat magazine in de bus. Daarin kun je als bezoeker lezen wat er tijdens jouw verblijf te beleven is op en rond de plek van bestemming. Dat magazine zag er traditioneel gezien voor alle bezoekers in dezelfde periode hetzelfde uit. Logisch, want massaproductie is nu eenmaal goedkoop. Maar een ouder stel zonder kinderen is uiteraard in andere dingen geïnteresseerd dan een stel met kleine kinderen of een vader met twee puberdochters. Door met een brandportal en een digital asset managementsysteem te werken, op basis van een template, kun je doelgroepspecifieke content samenstellen. De opmaak blijft hetzelfde, maar de content wisselt per doelgroep. Zo komen massa en schaalbaarheid samen, zonder je unieke merkuitstraling te verliezen.
Meer weten?
Ben je geïnteresseerd in het maken van doelgroepspecifieke content die altijd voldoet aan je huisstijl? Op zoek naar een betere balans tussen creativiteit en het hergebruiken van best practices? Dat kan door ons digital asset management systeem te combineren met een – of meerdere – van onze andere modules. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.