Zeven trends om rekening mee te houden in het nieuwe decennium

Nog een paar dagen en 2019 zit erop. We blikken terug op een geweldig jaar waarin we weer mooie dingen hebben mogen doen voor onze klanten. Nu is het tijd om even wat tijd met familie en vrienden door te brengen, maar ons hele team staat alweer klaar om 2020 een minstens even succesvol jaar te maken. Maar voor het nieuwe jaar – een nieuw decennium zelfs – begint, blikken we even vooruit naar de trends die ons te wachten staan op gebied van marketingautomatisering en digital asset management.

1 De buyer journey verandert

Steeds meer aankopen worden online gedaan. Vanaf volgend jaar vinden bijna 80 procent van de aankopen plaats zonder menselijk contact. Daar moet je als organisatie op inspelen. Chatbots gaan bijvoorbeeld een steeds grotere rol spelen. Maar ook worden – positieve – online reviews steeds belangrijker; tegenover één slechte review moeten twaalf positieve staan om de potentiële koper weer in je product te doen geloven. Dit alles houdt in dat een eenduidige beleving van je merk, over alle kanalen, steeds belangrijker wordt.

2 Het technologielandschap verandert

De digitalisering ontwikkelt maar door. Dat klinkt heel mooi, maar in de praktijk blijkt dat veel organisaties nog met systemen werken die niet met elkaar communiceren, waardoor er nog steeds sprake is van veel dubbelwerk. In de aankomende jaren zullen de meeste organisaties een punt bereiken waarop het aantal applicaties en tools te groot wordt. De tijd breekt dan echt aan om op zoek te gaan naar slimmere manieren om systemen met elkaar te laten communiceren.

3 De manier waarop we naar security kijken verandert

Zo’n tien jaar geleden vertrouwden we niets dat van buiten onze eigen organisatie kwam en ‘cloud’ was een vies woord. Zo langzamerhand verschuiven we naar een periode van ‘digital trust’. Maar dat vertrouwen is niet onvoorwaardelijk. Als leverancier moet je dat vertrouwen wel weten te winnen en weten te behouden. Normeringen zoals ISO/IEC 27001 speelt daarin een steeds grotere rol.

4 Alles beweegt naar de cloud

Het is alles cloud wat de klok slaat. Enerzijds zien we het aantal tools en applicaties toenemen, anderzijds pushen we alles de cloud in. Maar weet je als organisatie hoe je cloudlandschap eruit komt te zien, en heb je een goede strategie daarvoor? Kan iedereen bij de bestanden waar hij of zij bij moet kunnen? Kan niemand bij bestanden waar hij of zij geen toegang toe mag hebben? Heb je de beschikking over de juiste snelheden? We omarmen massaal de cloud, maar denk goed na op welke manier dat het best werkbaar is voor je organisatie.

5 Bereikbaar vanaf elk device

We verwachten vandaag de dag dat alle systemen en tools vanaf elk mogelijk device benaderbaar zijn: desktop, laptop, tablet en telefoon. Niet iedereen heeft – altijd – de beschikking over een computer, steeds meer mensen werken slechts vanaf tablet of telefoon. Iets om als organisatie rekening mee te houden.

6 De rol van kunstmatige intelligentie neemt toe

Autotagging is in ontwikkeling. Op dit moment worden objecten op foto’s en video’s al wel herkend, maar het zal niet lang meer duren voor ook sfeerelementen en emoties, spraak en zelfs condities – denk aan rechten die aan beelden zijn verbonden – kunnen worden herkend en vastgelegd.

7 Simpel, simpel, simpel

Software moet tegenwoordig vooral gebruikersvriendelijk en monkeyproof zijn. Het maakt niet uit welk technisch vernuft erachter schuilgaat, als het maar simpel werkt. Op zich is dat vreemd. Moet je een hijskraan besturen dan kan dat niet zonder cursus, maar neem je een digitale tool in gebruik, verwacht iedereen zonder al te veel kennis en kunde aan de slag te kunnen. Of dat altijd even reëel is, is de vraag, maar wil je dat je systeem een succes wordt, kun je deze ontwikkeling niet negeren.

Fijne feestdagen

Voor nu wensen wij iedereen heel fijne feestdagen. Geniet van elkaar en neem wat rust. We hopen iedereen met hernieuwde energie terug te zien in 2020. Nu al nieuwsgierig wat de rol van ons Digital Asset Management Systeem kan zijn bij het meebewegen met deze trends? Neem alvast vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Met deze 5 tips omarmen je mensen je nieuwe systeem wel

Volgende
Volgende

Zo schakel je sneller met je webshop