Is jouw DAM een zombie?

Onlangs las ik een artikel op de site van Digital Asset Management News over hoe je je DAM-systeem levend kunt houden. Een artikel naar mijn hart, natuurlijk. Zelf hebben we hier ook al het nodige over geschreven, maar ik deel graag de drie belangrijkste punten die erop wijzen dat je DAM-systeem begint weg te kwijnen. En wat je daaraan kunt doen!

1. Daling van de gebruikersacceptatie

Het eerste symptoom dat erop kan duiden dat je DAM-systeem op weg is naar het land van de levende doden, is een daling van de gebruikersacceptatie. Hou voortdurend zicht op de verhouding tussen actieve gebruikers en geregistreerde gebruikers. Zie je de gebruikersacceptatie teruglopen, moet je actie nemen. Stuur regelmatig updates over het DAM-systeem naar gebruikers, waarin je nieuwe tools en features onder de aandacht brengt, en tips en tricks voor het gebruik van het DAM-systeem deelt.

2. Je DAM-systeem is niet – meer – de single source of truth

Controleer ook regelmatig of je DAM-systeem nog wel echt de enige plek is waar gebruikers heengaan voor je merkgerelateerde content. Nemen gebruikers hun toevlucht tot Dropbox of Google Drive om bestanden op te slaan en te verspreiden? Dan wordt je DAM-systeem flink ondermijnd. Want een DAM-systeem is wezenlijk anders dan een willekeurige opslagruimte in de cloud. Misschien is het nu tijd om je gebruikers weer eens uit te leggen dat een DAM-systeem zorgt voor structuur en kwaliteit, dat het ervoor zorgt dat je vindt wat je zoekt en dat je bestanden kunt delen met de juiste toegangsrechten. Zaken die je met WeTransfer of OneDrive niet bereikt.

3. Je systemen zijn niet – of niet optimaal - geïntegreerd

Een andere reden waardoor de rigor mortis zijn intrede kan doen bij je DAM-systeem, is een slechte integratie met andere systemen. Heb je een merkportaal, zorg dan dat die naadloos integreert met je DAM-systeem en koppel ook je CRM-systeem en product- of tekstdatabases. Optimaliseer het beheer en de coördinatie van marketingprojecten en -campagnes door alles in een centraal communicatieplatform vast te leggen, van briefing tot in- en externe samenwerking, van redactie tot goedkeuring, en van bestelling tot archivering.

Ga in gesprek

Hou je DAM-systeem levend door ook intern goede marketing toe te passen. Geef je DAM-systeem de aandacht die het verdient en blijf je mensen enthousiasmeren. Precies de reden waarom wij graag in gesprek gaan met onze klanten over elkaars toekomstwensen en -plannen. Door te investeren in onderlinge relaties en met elkaar in gesprek te gaan, kan de toekomst van je DAM-systeem er weleens rooskleuriger uitzien dan je denkt.

Start vandaag nog – op afstand

Door middel van een aantal online workshops kunnen wij ook jouw omgeving volledig op afstand inrichten. De komende periode bieden we creatieve oplossingen voor de eenmalige DAM-set-up-kosten. Start dus vandaag nog door een persoonlijke demo of vrijblijvende offerte aan te vragen.

Vorige
Vorige

Dit zijn de 5 marketingvalkuilen van 2021

Volgende
Volgende

Ga je voor een doe-het-zelf-demo of kies je een demo op maat