Dit zijn de 5 marketingvalkuilen van 2021

De coronacrisis brengt heel wat stress met zich mee en dat zorgt voor de nodige valkuilen waar de online-marketingwereld rekening mee moet houden. Sebastiaan de Ruiter, directeur van Comrads, verdiepte zich eens flink in de materie en zet zijn vijf take-aways voor je op een rij.

1. Doe niet te veel zelf

Een goede marketingmanager is geen specialist, maar een generalist. Kies daarom de juiste focus. Veel marketingmanagers willen alles zelf doen, ook als het gaat om contentcreatie: video’s opnemen met de smartphone, video’s editen op de smartphone, video’s uploaden op de smartphone, blogs schrijven, blogs inplannen, blogs vormgeven, blogs uploaden. Het is allemaal zo eenvoudig, dus doe je dat er wel even bij. Maar dat betekent wel dat je minder tijd hebt voor die dingen waar jij nou juist het verschil maakt: het uitzetten van de grote lijnen en je frameworks, screenen, coaching, en het aansturen van je team, of dat nu interne mensen zijn of externe specialisten. Twee tips:

  • Besteed specialistisch werk of werk dat je maar één keer nodig hebt, zoals het inrichten van je marketingautomatisering, in- of extern uit.

  • Automatiseer repetitieve taken en workflows en laat ICT voor je werken in plaats van je in te halen. Tachtig procent van je marketingoperatie kan middels automatisering efficiënter worden ingericht. Je financiële afdeling werkt toch ook niet meer met een telraam?!

2. Start met je klant

Dat we allemaal een website nodig hebben is evident, maar heeft jouw bedrijf een YouTube-kanaal nodig, moet je adverteren op Facebook en waarom organiseer je die webinars eigenlijk? Wanneer je werkelijk de klant centraal wil stellen, is het raadzaam om eerst de klantreis in kaart te brengen. Kies dan pas één of twee kanalen en onderhoud die consistent. Bouw vanuit deze basis, je fundament, langzaam uit.

3. Content, content, content, content

Content. Het ‘buzz-woord’ en hoofdpijndossier tegelijkertijd. Deze valkuil bestaat eigenlijk uit vele boobytraps tegelijkertijd en verdient een blog (content) op zich. In het kort de aandachtspunten.

  • Creëer herbruikbare content op verschillende kanalen. Zo kun je de ROI van deze content maximaliseren.

  • Creëer voldoende content voor de gehele klantreis en salesfunnel. De contentbehoefte is namelijk anders per fase.

  • Besteed aandacht aan user-generated content. Deze content is zo veel waardevoller dan zelf gecreëerde content!

  • Implementeer een goedkeurings- en redactieproces voor je content, zodat je tijdige, consistente, relevante en ‘legale’ contentcreatie kunt borgen.

4. Marketing is geen sales, sales is geen marketing

Zo oud als de weg naar Rome, maar wellicht relevanter dan ooit tevoren. Want zaken als social media, e-commerce, online marketing, SEO en SEA maken het verschil tussen deze twee disciplines er niet transparanter op. Waar het om gaat is samenwerken, afstemmen, coördineren, maar ook onthouden dat marketing en sales verschillende specialismen zijn. Bij marketing creëer je commitment bij je klant om tot een verkoopgesprek over te gaan. Sales is het proces dat ervoor zorgt dat die klant een bepaald denkpatroon doorloopt om uiteindelijk daadwerkelijk bij jou een aankoop te doen. Zaaien en oogsten dus. Beide disciplines vragen om andere content.

5. Meten is weten

Meet je conversies en zorg ervoor dat je gericht aan de slag gaat met leads creëren en waarde toevoegen. Cliché? Misschien wel, maar hier komt de twist. Stuur niet alleen op positieve resultaten die het hoger management wil horen tijdens de maandelijkse reviews en kwartaalmeetings. Succes is namelijk een momentopname, het maken van fouten betekent vooruitgang en toekomst. Kijk dus vooral waar het niet goed gaat, waar het beter kan en creëer je eigen marketingproeftuintjes, pilots en concepten. R&D is namelijk geen term die is voorbehouden aan ICT of wetenschap, maar net zo relevant voor marketing.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over hoe ons DAM-systeem of een van onze marketingmodules jouw organisatie kan ondersteunen bij deze valkuilen zoals contentbeheer, consistentie en automatisering? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Bouwen aan de toekomst werpt z’n vruchten af

Volgende
Volgende

Is jouw DAM een zombie?