Persoonlijk leiderschap, dit is wat het brengt
Soms overkomt je iets waardoor je er weer even bij stilstaat waarom je het leven zo waardeert. Zelfs iets simpels als een gesprekje bij de podoloog kan je aan het denken zetten. Over de waarde van persoonlijk ondernemerschap bijvoorbeeld.
Onverwachte hoek
Eerder deze week had ik een gesprek met mijn voetendokter. Dat gaf hem echter meer informatie dan ik had kunnen vermoeden. Hij legde me uit dat hij vaak aan de verandering in houding van mensen in zo’n schijnbaar onschuldig gesprekje kan zien waar mogelijke ‘pijnpunten’ zitten. Die pijnpunten kunnen weer een negatief effect hebben op het lichaam. Aan mijn manier van praten kon hij zoiets niet afleiden, zei hij: ‘Volgens mij sta je positief in het leven en brengt ook het ondernemerschap je vooral energie.’ Dat is toch grappig, om uit zo’n onverwachte hoek even die bevestiging te krijgen.
Met een grote glimlach aan het werk
Toen ik in de auto naar huis zat, besefte ik dan ook dat ik zelfs in een jaar als 2020, dat toch de nodige uitdagingen met zich mee heeft gebracht, een tevreden ondernemer ben. Natuurlijk zijn er dingen waar ik niet van hou – videobellen is er een van – maar over het algemeen ga ik ’s ochtends met een grote glimlach aan het werk. Maar wat maakt nou dat ik ondernemen zo mooi vind?
Persoonlijk ondernemerschap
Een van de dingen waar ik heel veel waarde aan hecht is de persoonlijke manier waarop wij bij Comrads zaken doen. Zelfs in de huidige wereld van zware concurrentie, is die persoonlijke relatie met medewerkers, opdrachtgevers en partners voor ons een groot goed. Bij Comrads ben je geen nummer. En dat is niet iets dat we hard roepen, maar iets dat we uitdragen in onze manier van werken. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder, daar schreef ik dan ook al eerder een blog over. Investeer in je relaties, blijf praten met elkaar en wie weet welke verrassende wendingen de toekomst kan brengen.
Spiegel
Dat met elkaar in gesprek gaan en blijven, betekent dus ook dat wij niet bang zijn om onze – potentiële – opdrachtgevers een spiegel voor te houden. Zo sprak ik onlangs een potentiële klant, die niet meer tevreden was over zijn huidige DAM-systeem. Toen ik met hem in gesprek ging, bleek dat het niet zo zeer aan het systeem lag, maar meer aan de tijd die de klant zelf bereid was erin te steken. Als je je marketing gaat automatiseren, moet je daar nu eenmaal tijd voor vrijmaken. Zo simpel is het. Natuurlijk had ik kunnen denken: hup, binnenhalen die klant, de rest zien we later wel. Maar als hij nu niet bereid is tijd te investeren in zijn DAM-systeem, is hij dat bij ons ook niet. En dan heb ik over een half jaar een veel vervelender gesprek.
Goede zorgen voor de achterban
Ook vinden we het belangrijk goed te zorgen voor ons eigen team. Er zijn genoeg verhalen van mensen die in de afgelopen maanden weinig tot niets van hun werkgevers horen. Het is niet zomaar vanzelfsprekend dat je team alle ballen in de lucht weet te houden nu ze vanuit huis moeten werken. Wij doen dan ook regelmatig iets om onze mensen betrokken te houden. Dat kan in een persoonlijk gesprek zitten, of in een aardigheidje zoals een bierbox die wordt thuisbezorgd of een brownie die met de post meekomt. Zo ingewikkeld is het niet, maar we merken dat het erg gewaardeerd wordt.
Tevreden mens
Dus ja, dat zag mijn podoloog heel goed, ik ben een tevreden mens. Ik word heel blij van mijn gezin, mijn kinderen, maar ook van het ondernemerschap. Maar dan wel op mijn manier, met persoonlijke aandacht voor de mensen om me heen.
Even sparren?
Wil je voor het einde van het jaar nog even sparren of gewoon elkaar even spreken? Dat kan altijd! Bel gerust naar 020 820 8382 of mail naar info@comrads.nl.