Het toverwoord van 2021? Content
Hadden we massaal de stille hoop dat op 31 december om klokslag 12 uur de wereld er op magische wijze ineens anders uit zou zien, dat was helaas niet het geval. Blijft het feit dat er een heel nieuw jaar voor ons ligt, vol nieuwe kansen. Over de valkuilen van 2021 schreven we al eerder, maar welke beloften brengt 2021 met zich mee? Eén ding is zeker: content is – nog steeds – het toverwoord.
Achterstallig leeswerk
Het kerstreces was een mooie periode om wat achterstallig leeswerk weg te werken. Op Frankwatching, een van mijn favoriete sites, las ik een interessant artikel over de 4 B2B-marketingtrends om in 2021 rekening mee te houden. Wat als eerste opvalt is dat ondanks de druk op budgetten, maar liefst ruim twee derde van de CMO’s aangeeft meer te gaan investeren, en voornamelijk in marketingtechnologie. Als je kijkt naar de andere trends, is duidelijk dat de rol van content alleen maar toeneemt.
Sales technology
Hadden we massaal gehoopt dat de wereld er op de eerste ochtend van het nieuwe jaar ineens anders uit zou zien, dat was helaas niet het geval. Het zal naar verwachting nog wel even duren voor ons leven er weer – ongeveer – zo uit gaat zien als we gewend waren. Reden genoeg voor bedrijven om te onderzoeken of we digitaal gezien nog verder kunnen ontwikkelen. Zo zien we in het bewuste artikel dat sales technology enorm in opkomst is. Ook hier speelt content weer een grote rol. Het blijkt namelijk dat de gemiddelde salesprofessional slechts een derde gebruikt van de door marketing gegenereerde en beschikbare content. Dat is natuurlijk enorm zonde, deze content – mits gericht op het salesproces – is immers ideaal om in te zetten in offertes, bij – online – presentaties en in salesgesprekken.
Persoonlijke video
Ook het gebruik van persoonlijke video’s en online demovideo’s in het sales- en marketingproces is een trend waar we in 2021 mee te maken gaan krijgen. Wederom content dus. Ook die content moet huisstijlconsistent zijn én een veilige plek hebben zodat die altijd voorhanden is en je het in kunt zetten waar en wanneer dat nodig is. Als iedereen zijn persoonlijke video’s op een persoonlijke harde schijf opslaat, heb je aan het eind van de rit een berg content die niemand meer terug weet te vinden.
Goed beheer
Kortom, als je alle trends goed beschouwd, gaat het vooral over al dan niet gepersonaliseerde content. Die content is goud waard, maar kan tegelijkertijd een hoofdpijndossier zijn, zoals we in onze blog over de valkuilen van 2021 beschreven. Wil jij in 2021 ook – zonder hoofdpijn – het verschil maken met content, met minder budget meer kunnen en nog verder digitaliseren? Zorg dan dat je je content goed kunt beheren, dat je een consistente boodschap uitstuurt en dat je processen zo vlekkeloos mogelijk verlopen. Ben je van plan te investeren in goede contentcreatie, goed contentbeheer en moderne marketingtechnologie, dan mag Digital Asset Management niet ontbreken in het technologiebudget 2021 van CMO's.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over hoe ons DAM-systeem of een van onze marketingmodules jouw organisatie kan ondersteunen bij contentbeheer, consistentie en automatisering? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.