‘Onder de motorkap is alles gelijk, daarop ligt een laag maatwerk.’
Jeanne Haket, eigenaar van Frontline Communications, heeft als communicatiedeskundige en designmanager al veel bedrijven begeleid op het gebied van branding en huisstijl. Jeanne aan het woord over de aandachtspunten bij de keuze voor een brandportal.
Consistente uitstraling
Als ik organisaties help bij het versterken van hun merkuitstraling komt daar al snel de wens voor een brandportal bij kijken. Een nieuwe huisstijl wil je immers goed documenteren en bewaken om een consistente uitstraling te verzekeren. Bij de zoektocht naar een brandportal heb je eigenlijk twee keuzes: een standaardoplossing of een maatwerkoplossing. Een maatwerkoplossing is al snel duur, maar een standaardoplossing voldoet vaak weer niet aan je grootste wensen.
Best of both worlds
De oplossing van Comrads biedt het beste van deze twee werelden: een standaardoplossing met ruimte voor maatwerk. Onder de spreekwoordelijke motorkap is alles hetzelfde, maar daarbovenop kun je het laten toespitsen op jouw specifieke wensen. Daardoor lift je mee op de technische ontwikkelingen die Comrads in hun oplossing doorvoert voor alle klanten terwijl er toch aan je eigen specifieke wensen tegemoet kan worden gekomen.
Het leven een stukje gemakkelijker
Een brandportal moet je helpen om grip te krijgen op je merkprocessen, maar het moet je ook vooral het leven makkelijker maken. Als het heel ingewikkeld is, dan gebruiken mensen het niet. Gebruikersgemak is een belangrijke voorwaarde voor succes van je brandportal en dat biedt de oplossing van Comrads. Je kunt er eenvoudig voor zorgen dat het systeem je werkprocessen ondersteunt en gemakkelijker maakt.
Verandering is iets van de hele organisatie
Blijft het feit dat het doorvoeren van een verandering – dus ook van een nieuw systeem – iets is van de hele organisatie, niet alleen van de afdeling communicatie. Dat zie je toch nog wel regelmatig, dat mensen denken: goed, we hebben een mooi systeem gekocht, nu zijn we klaar. Maar zo werkt het niet. Je moet het systeem blijven onderhouden, blijven vullen en daar moet de hele organisatie aan bijdragen. Daarom is het goed als elke afdeling een ambassadeur heeft, die zijn of haar collega’s kan helpen bij het werken met de brandportal, die makkelijk benaderbaar is en die snel de eerste vragen kan beantwoorden, maar die ook zorgt dat het platform ‘levend’ blijft.
Sta niet stil
Er is heel veel mogelijk met het platform van Comrads. Dat is mooi, maar dat betekent ook dat hun klanten de tijd moeten nemen om zorgvuldig te testen. Je kunt als communicatieverantwoordelijke wel denken dat je bijvoorbeeld een logische navigatiestructuur hebt bedacht, maar is dat ook werkelijk zo? Kunnen mensen eenvoudig vinden wat ze nodig hebben? Betrek een UX-designer bij het project, die met je meekijkt. En blijf evalueren, blijf het systeem doorontwikkelen, blijf zorgen dat het aansluit bij je organisatie en je werkprocessen. Anders is je systeem over drie jaar enorm verouderd, en dat is zonde. Een website blijf je tenslotte ook constant vernieuwen.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over wat een Digital Asset Managementsysteem voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.