User-generated content? Denk aan je quitclaims

Vorige week had ik een leuk gesprek met een klant, over de toenemende populariteit van user-generated content, en dan met name in de fotografie. Een sfeerbeeld geschoten door een goede fotograaf is prachtig, maar een foto gemaakt door een blije gebruiker van je product of dienst is van onschatbare waarde. Maar denk daarbij wel na over het portretrecht.

Van consumentencontent naar commerciële content

Bedrijven volgen hun doelgroep, op zoek naar content die ze kunnen hergebruiken. Maar het inzetten van een door een consument gemaakte foto voor commerciële doeleinden, is natuurlijk niet altijd toegestaan. Stel: iemand staat in een bar met een flesje Grolsch in de hand. Die persoon maakt een foto van zijn proostende vriendengroep, post deze op Instagram met #Grolsch in het bijschrift. Prachtige content voor de bierfabrikant, maar helaas: de maker van de foto kan niet voor de hele groep bepalen of die foto voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden.

In de praktijk: IKEA

IKEA heeft, met behulp van de content-engine van Olapic, een sterke community gecreëerd op sociale media, IKEA at mine. IKEA nodigt consumenten uit afbeeldingen van IKEA-producten thuis te delen met de tags @ikeauk and #ikeaatmine op Instagram of Twitter. Maandelijks maakt IKEA een selectie van beelden die ze delen op hun Britse Instagram-account. Daarbij omzeilen ze bovengenoemd probleem door alleen foto’s te kiezen waarop geen personen zijn te zien.

In de praktijk: National Geographic

National Geographic gebruikt zijn jaarlijkse fotowedstrijd om aan user-generated content te komen. Fotografen – amateurs en professionals – dingen graag mee naar de prestigieuze titel ‘Winnaar National Geographic fotowedstrijd’ en National Geographic krijgt op deze manier prachtig user-generated beeld. In de spelregels heeft National Geographic duidelijk vastgelegd dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming voor publicatie bij de inzender ligt.

Hou het overzicht

Het verkrijgen van toestemming om de foto's te gebruiken, de zogenaamde quitclaim, is dus heel belangrijk als je user-generated content wilt gaan inzetten. Door je DAM-systeem als centrale bron voor je beeldmateriaal te hanteren – dus ook voor user-generated content – kun je alle informatie over gebruiksrechten en quitclaims eenvoudig beheren. Zo hou je al je content en media op orde en kun je je als merk volledig richten op het opbouwen van een relatie met de klant.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat een Digital Asset Managementsysteem voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.

Vorige
Vorige

De grondige voorbereiding heeft ons goed geholpen

Volgende
Volgende

‘Onder de motorkap is alles gelijk, daarop ligt een laag maatwerk.’