Comrads 10 jaar. Tijd voor een feestje!
Nog een paar dagen en Comrads bestaat op 01 november 2021 alweer 10 jaar! In deze blog kijkt mede-eigenaar Sebastiaan de Ruiter terug op de tien – en meer – bewogen jaren waarin hij en zijn compagnon Erwin Klinkenberg Comrads hebben gemaakt tot het succesvolle en toonaangevende marketingsoftwarebedrijf dat het vandaag de dag is.
Roots
De roots van Comrads gaan terug tot voor de millenniumwisseling. Het creatieve DTP-bureau Comrads uit Emmeloord begon rond die tijd met een eerste generatie online Digital Asset Management en Web-to-Print oplossingen. In 2004 werd ik bij Comrads binnengehaald als Manager Business Development. Een mooie uitdaging, want als je software wilt verkopen in plaats van grafische diensten vraagt dat om een totaal nieuwe marktbenadering. Ik heb toen al de eerste beeldbanken mogen implementeren bij ING – wat toen nog Postbank was –, Atos – toen nog bekend als Atos Origin en de Hypotheekshop.
Overleven versus groeien
In 2010 begon het te kriebelen. Ik was toen managing director bij Comrads en zag dat we ons als ontwikkelaar van marketingsoftware beter zelfstandig konden gaan positioneren. Het was prachtig dat we ons onder de vleugels van het grafische moederbedrijf van Comrads hadden kunnen ontwikkelen, maar de overlevingsmodus van de oude wereld en de groeikansen die de nieuwe wereld bood, begonnen elkaar in de weg te zitten. Ik betrok Erwin bij mijn plannen en samen zijn we eerst bij onze klanten gaan polsen hoe zij over een overname dachten. Verzelfstandiging kan natuurlijk ook een reden zijn om het contract op te zeggen. Gelukkig stonden zowel alle klanten als ons hele team achter ons en en na nog een paar onverwachte hindernissen en uitdagingen was de overname op 1 november 2011 een feit.
Baas in eigen buik
Om een betere aansluiting te vinden bij de arbeidsmarkt, zijn we verhuisd van Purmerend naar Amsterdam-Noord, aan de ‘andere’ kant van het IJ. In de beginjaren nog een verlaten stukje Amsterdam, maar al snel uitgeroepen tot een van de coolste plekken van onze hoofdstad. Vol trots zijn we vanaf dag één gaan investeren om onze bestaande klanten te bedienen als nooit tevoren. Binnen een paar jaar konden we dan ook afscheid nemen van onze investeerders en waren we baas in onze eigen – digitale – buik. Maakten we in de eerste jaren ook nog veel maatwerk, al snel zijn we het beste van wat we te bieden hadden gaan samenbrengen in een mooie SaaS-oplossing. Zo konden we onze software als abonnement gaan verkopen, al zijn we het altijd belangrijk blijven vinden om klantspecifieke configuraties toe te kunnen passen.
Solide basis
Inmiddels kunnen we met trots terugkijken op tien bijzondere jaren. We hebben een mooie club neergezet, die dicht bij de klant staat. Dat horen we ook terug van onze klanten. We hebben al jarenlang een relatie met bedrijven als Intratuin, Grolsch en stichd®, maar ook nog steeds met onze klanten zoals ING, Atos en Nova College die ons onvoorwaardelijk hebben gesteund bij onze overname tien jaar geleden! Zij zijn niet alleen blij met ons luisterend oor en pragmatisme, maar vinden het ook fijn dat we ze durven uit te dagen als dat nodig is. Natuurlijk was niet alles hosanna in de afgelopen jaren. In 2017/2018 deden we een grote investering, wat in 2019 uitliep op een mislukking. Corona kwam daar meteen achteraan, dus geloof me als ik zeg dat we wel wat slapeloze nachten hebben gehad. Gelukkig is onze basis zo solide, dat we ook daar weer bovenop zijn gekomen. In 2021 hebben we zelfs bijna het dubbele aantal klanten mogen verwelkomen dan gebruikelijk.
Tijd voor een feestje
Nu is het tijd voor een feestje. Wij zijn een organisatie die veel waarde hecht aan de relatie met de medewerkers, en we zijn blij dat we straks met z’n allen weer lekker op pad mogen. Mid november gaan we met ons team ons jubileum vieren in Berlijn. We kijken ernaar uit om met elkaar een goed Berlijns biertje te heffen op de afgelopen tien jaar en alvast even vooruit te blikken op de komende tien jaar.
Vier je met ons mee?
Vier je ons feestje met ons mee? We nodigen je graag uit om bij ons langs te komen voor een mooie demo of een goed gesprek. Vanaf 1 november ligt er een lekkere traktatie voor je klaar. We zien je bericht tegemoet!