Een mensgericht DAM-ontwerp. Trend of common sense?

Dit weekeinde las ik een interessant artikel in Journal of Digital Media Management. Het artikel ging over een gebruikersgerichte ontwerpbenadering van digital asset management, waarbij de gebruikerservaring wordt gebruikt als basis voor het ontwerp van systeemconfiguraties. De auteur benoemt dit als een van de belangrijkste trends op het gebied van Digital Asset Management voor 2021. Een artikel naar mijn hart. Als organisatie moet je je niet hoeven voegen naar je DAM-systeem, maar moet je een systeem vinden dat zich kan voegen naar jouw organisatie.

Inrichten naar je eigen smaak

Een gebruikersgericht DAM-ontwerp. Om eerlijk te zijn is dat al meer dan twintig jaar waar we in geloven. Ja, ons DAM-systeem is een generiek systeem, en ja, dat heeft z’n voordelen. Veel functionaliteiten zijn voor iedere organisatie belangrijk en als wij een verbetering doorvoeren, profiteren alle gebruikers daarvan. Maar wij geloven ook dat het configureren en implementeren van een DAM niet gebaseerd moet zijn op de generieke beperkingen of eisen van het systeem, maar juist op de bestaande workflows en use-cases van de organisatie.

Unieke hersenkronkels

Een DAM-systeem vraagt best om een flinke investering van een organisatie, daar wil je natuurlijk wel iets voor terug. Onze ervaring is dat goedkoop toch echt vaak duurkoop is. Met je assets naar de cloud verplaatsen, kom je er niet. Daarmee tackle je niet het daadwerkelijke probleem, namelijk dat er niet één unieke mappenstructuur is die voor iedereen is te volgen. Iedereen heeft zijn of haar eigen vakgebied, een eigen manier van naar de wereld kijken, en er is niet één mappenstructuur die precies op de hersenkronkels van elke medewerker past. Voor je het weet is je DAM-systeem een zombie. Zorg liever dat je een systeem zo inricht dat het voor iedereen gaat werken.

Direct – passend – aan de slag

Als je overweegt aan de slag te gaan met ons DAM-systeem, krijg je allereerst een demo op maat. Zo kunnen we de specifieke behoeften en uitdagingen van jouw team meenemen in de demo en laten zien hoe onze applicaties en modules passen bij de use-cases van jouw unieke organisatie. Ga je daadwerkelijk met ons in zee, dan volgen er minimaal twee workshops, zodat we precies in kaart kunnen brengen hoe de verschillende gebruikers in jouw organisatie denken. Dat vertalen wij door naar een passende metadataconventie en de juiste rechtenstructuur. Dat leveren we op in een acceptatieomgeving, zodat je het systeem uitgebreid kunt testen. Ben je helemaal happy, dan volgt een full rollout, en kun je direct met het systeem aan de slag. Dat is heel wat anders dan dat je een leeg systeem krijgt aangeleverd dat je zelf nog moet inrichten. Dat houdt in de praktijk veelal in dat je maar gewoon begint met uploaden om er na een paar maanden achter te komen dat je niet veel meer hebt gedaan dan de al bestaande mappenstructuur naar de cloud brengen. Dat brengt je niet echt verder.

Een grondige voorbereiding helpt je verder

Als je de overstap maakt naar een DAM-systeem, doe het dan goed. Een grondige voorbereiding is heel belangrijk, zo beaamt ook Manon Veldman, verantwoordelijk voor Marketing Resources bij Grolsch, in deze blog.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over hoe ons DAM-systeem of een van onze marketingmodules jouw organisatie kan ondersteunen bij contentbeheer, consistentie en automatisering? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

50 tinten blauw

Volgende
Volgende

Concurreren? Doe dat vanuit je eigen kracht