4 tips voor meer discipline in je marketingteam


Volgens de 
American Marketing Association is marketing ‘een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar belanghebbenden.’ Fantastisch, maar om werkelijk die waarde te leveren, is discipline nodig. Maar hoe zorg je daarvoor? Begin vandaag nog met deze vier tips.

1. Zorg voor het juiste team

Als je belang hecht aan discipline in je team, is het zaak te beginnen met de juiste disciplines in je team. Vandaag de dag is een marketingteam anders opgebouwd dan 20 jaar geleden. De spil in je team is de projectmanager. Hij of zij is het aanspreekpunt en coördineert het hele reilen en zeilen binnen het team. Afhankelijk van hoe je marketing bedrijft, heb je waarschijnlijk een online strateeg nodig, een socialmediamanager, een frontenddeveloper, een contentmarketeer en – onmisbaar in een modern team – een marketingautomationspecialist. Heb je een klein team, dan beheersen verschillende mensen verschillende van deze disciplines, maar met een trafficer, een designer en een marketingmanager kom je in de huidige digitale wereld niet meer weg.

2. Zorg voor tools die met je team mee kunnen groeien

Niet iedereen heeft de luxe al die vacatures in een keer uit te zetten. Dan start je gewoon met een klein team van multidisciplinaire mensen. Daar zit wel een addertje onder het gras. Dit kleine team kiest software om mee te werken. Zorg dan wel dat als je organisatie – en daarmee je team en het aantal assets – groeit, de software en de infrastructuur met je mee kan groeien.

3. Zorg voor automatisering

We kunnen vandaag de dag niet meer zonder automatisering, zonder dat is er sowieso geen sprake van discipline. Realiseer je dat marketingautomation een vak apart is. Denk niet: dat lost onze IT-afdeling wel even op. Die technische jongens denken vaak in opslag, maar een opslagplaats is geen opbergsysteem. Het gaat niet alleen om opslag, een goede oplossing zorgt dat je assets efficiënt zijn gestructureerd, eenvoudig zijn te delen, intern en extern, dat verschillende formaten worden ondersteund, dat repetitieve taken worden geautomatiseerd, dat gebruiksrechten goed zijn afgedekt en dat je eenvoudig kunt zoeken. En, belangrijker nog, dat je eenvoudig iets kunt vinden. Dat is hoe je discipline krijgt.

4. Borg je processen in templates

Door je processen vast te leggen in templates, maak je de discipline compleet. En dan doelen we niet alleen op sjablonen om een communicatie-uiting te creëren, maar ook sjablonen voor je processen zelf. Werk volgens vastomlijnde processen en leg die vast in een template. Alleen zo zijn ze overdraagbaar in je team, en hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden en borg je de continuïteit van je marketingoperatie. Zorg bijvoorbeeld dat je op de juiste manier bestanden uploadt, voorzien van de juiste metadata. Heb je zo’n proces eenmaal vastgelegd, hou je er dan ook aan. Niet om rigide te zijn, maar als je iedereen de vrije hand geeft, creëer je in no time een enorme rommel. Werkt iets niet goed, bespreek dat dan en pas het in samenspraak aan. Voorkom dat iemand in z’n eentje een ander proces bedenkt, want voor je het weet heb je weer een harde schijf met een grote stapel, onoverzichtelijke bestanden en is je DAM een zombie.

Nieuwsgierig?

Wil je meer te weten komen hoe topmerken hun marketingdiscipline vergroten en de marketingprestaties maximaliseren middels marketingautomation? Laat dan hier je gegevens achter en wij nemen contact met je op en delen in een goed gesprek geheel vrijblijvend onze kennis en ervaring.

Vorige
Vorige

Nooit meer iets kwijt. Utopie of dichterbij dan je denkt?

Volgende
Volgende

Uit het hoofd, in de cloud?