Nieuwe huisstijl? Vergeet de roll-out niet!

Als ondernemer op het gebied van marketingautomation in het algemeen en Digital Asset Management in het bijzonder, volg ik de ontwikkelingen in mijn vakgebied op de voet. De laatste tijd zie ik dat er weer veel aandacht is voor rebranding. De top 10’s met fouten die je niet moet maken vliegen je om de oren, maar waar veel te weinig aandacht voor is, is de roll-out. Want zowel tijdens het rebrandingproces als op het moment dat je nieuwe, flitsende huisstijl het levenslicht heeft gezien, hangt het succes af van hoe goed en consistent je het nieuwe merk en de bijbehorende materialen kunt uitrollen over belangrijke gebruikers, kanalen en markten. Als je dat niet goed regelt, belandt jouw nieuwe huisstijl in het Museum der Mislukkingen, net naast de Video 2000 van Philips en de wissel van Sven Kramer in Vancouver…

Na het creatieve werk begint het echte werk

Googel maar eens op ‘rebranding’ en de lijstjes vliegen je om de oren. Van de top 10 fouten die bedrijven maken bij rebranding (en hoe ze op te lossen) tot aan de 7 fouten die je moet vermijden bij rebranding. Wat eigenlijk altijd mist in die lijstjes is de logistiek. Natuurlijk moet je nooit je concurrent kopiëren. Ja, je moet de merkwaarde die je met je huidige huisstijl hebt opgebouwd koesteren. En nee, rebranding gaat niet alleen om het in het leven roepen van een nieuw logo. Maar waar veel organisaties niet bij stilstaan, is hoe je zorgt voor een foutloze en beheersbare roll-out van al die nieuwe merkelementen en digitale content op het moment dat het creatieve werk is gedaan.

Slechte timing

Ik vergelijk het weleens met de lancering – of beter gezegd: het ontbreken daarvan – van Video2000 door Philips. Philips had met de Video 2000 een technisch hoogstandje ontwikkeld. Niet alleen was de beeldkwaliteit beter dan die van de concurrentie, het was bovendien mogelijk om maar liefst vier uur op elke zijde van de omkeerbare cassette op te nemen. Maar toch was de Video 2000 geen succes: het systeem kwam simpelweg veel te laat op de markt. Het gevolg? De consument was al lang en breed met VHS en Betamax aan de haal.

Nieuw gezicht van je huisstijl

Zo kan het ook met rebranding gaan. Je besteedt veel tijd, energie en geld aan mooie bureaus en deftige studio’s en je laat de beste creatievelingen meedenken over hoe te gek je nieuwe logo eruit moet zien, je doet doelgroeponderzoek en wat er ook allemaal bij komt kijken. Maar als je nadenkt over een nieuw gezicht van je huisstijl, kijk dan ook eens kritisch naar hoe je het gaat lanceren en hoe je het – na de lancering – beschikbaar stelt en beheersbaar houdt. Misschien is je huisstijl ook toe aan een toekomstbestendige manier van beheren en verspreiden? Want zelfs tijdens het rebrandingproces is marketingsoftware al van toegevoegde waarde. Van concept tot finale versie, door gebruik te maken van slimme Brand Management software beheer en controleer je eenvoudig het hele proces.

Iedereen op hetzelfde moment toegang tot dezelfde merkmaterialen

Is het creatieve proces eenmaal afgerond, dan kun je de nieuwe huisstijl – inclusief alle componenten die daarbij horen – met een druk op de knop beschikbaar stellen voor medewerkers, partners, resellers en andere betrokken partijen. En nog gemakkelijker; stel middels Digital Asset Management-software publicatiedata in om een goed getimede lancering van de juiste bestanden en digitale content te garanderen. De assets van je oude huisstijl kun je vanaf hetzelfde moment automatisch laten verlopen of alleen op speciaal verzoek beschikbaar stellen. Zo kan er nooit een misverstand ontstaan over wat nu precies de laatste versie is van je huisstijl, maar heeft iedereen toegang tot dezelfde – juiste – materialen. Middels slimme Digital & Print Template-oplossingen kunnen gebruikers snel en eenvoudige zelf nieuwe merkcontent creëren via dynamische sjablonen waarin de huisstijlrichtlijnen automatisch worden toegepast en geborgd.

Geïnspireerd?

Dus ja, al die top 10-lijstjes over rebranding zijn waar, maar neem ook het beheer en de roll-out mee in het rebrandingproces. Door gebruik te maken van Brand Management-technologie kun je daar slim mee omgaan. Want iets lanceren en er vervolgens niet bij kunnen is als een webshop lanceren zonder productassortiment. Of als Video 2000 lanceren en de schappen niet vullen. Wil jij in 2022 ook van start met onze een van onze oplossingen? En benieuwd hoe Comrads jouw organisatie kan ondersteunen bij het efficiënter beheren, communiceren en delen van al je digitale assets, merkbestanden, content en media? Download dan onze DAM-gids over de voordelen van Digital Asset Management of vraag een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Samenwerken als afstand gewenst is. Het kan!

Volgende
Volgende

Zo neemt je DAM-systeem je werk uit handen