De rol van data in marketingautomation
Steeds meer bedrijven zien de voordelen van marketingautomation. Datagedreven besluitvorming speelt hierbij een steeds belangrijkere rol. Daarbij zijn vier duidelijke pijlers te ontdekken: personalisatie, voorspellende analyses, realtime data en cross-channel integratie. In deze blog zoomt Sebastiaan de Ruiter in op deze vier pijlers. Daarbij vergeet hij zeker niet om aandacht te schenken aan de rode draad door dit alles heen: privacy en gegevensbescherming. Want hoe groot de kracht van data ook is, je moet er wel voor zorgen dat het gebruik ervan ethisch en wettelijk verantwoord is.
Groeiende aandacht voor marketingautomation
De vliegende start die we dit jaar gemaakt hebben, bevestigt wat we al eerder zagen: de vraag naar marketingautomationtools groeit razendsnel. Steeds meer marketeers zien de voordelen van dergelijke tooling, zoals het efficiënter maken van processen en het verbeteren van klantbetrokkenheid. Een belangrijk element in deze trend is datagedreven besluitvorming. We zien dat marketeers met behulp van marketingautomation steeds meer kunnen doen met data van – potentiële – klanten en websitebezoekers. Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om geautomatiseerde marketingcampagnes te optimaliseren en doelgroepsegmentatie te verbeteren, vele malen beter en sneller dan wij dat als mens zouden kunnen. Daarbij zijn vier pijlers te onderscheiden.
Personalisatie
Een belangrijk aspect van marketingautomation is het acteren op het gedrag dat je ziet op basis van data. Je kunt niet alles zelf analyseren en daar conclusies uit trekken, je hebt daarvoor tooling nodig om statistieken te analyseren. Met de juiste marketingautomationtools kun je datagedreven personalisatie toepassen en sneller persoonlijke inhoud creëren, zoals specifieke aanbiedingen op basis van aankoopgeschiedenis en gedrag op de website.
Predictive analytics
Predictive analytics is ook een belangrijk aspect van marketing automation. Met geavanceerde analytische tools kun je voorspellen welke producten of diensten klanten in de toekomst zouden willen kopen. Dat helpt je als organisatie je aanbod beter af te stemmen op de behoeften van klanten. Door middel van machinelearning-algoritmen kan je het koopgedrag van – potentiële – klanten en websitebezoekers analyseren en patronen en trends ontdekken. Hierdoor kan je aanbevelingen doen voor andere producten die deze persoon mogelijk interessant vindt. Amazon bijvoorbeeld, gebruikt predictive analytics om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op basis van het koopgedrag en zoekopdrachten van klanten. Hierdoor kunnen ze de klant een betere shopervaring bieden en de kans vergroten dat de klant meer producten koopt.
Real-time data
Real-time data spelen een steeds belangrijkere rol bij marketingautomation, omdat het je in staat stelt om onmiddellijk te reageren op het gedrag van klanten en relevante marketingcampagnes aan te bieden. Met real-time data kunnen je als marketeer ook sneller trends en veranderingen in het gedrag van klanten opmerken en hierop inspelen.
Cross-channel integratie
Bij het gebruik van data is het belangrijk om niet te vergeten dat cross-channel integratie essentieel is. Niet alles gebeurt op één kanaal. Klanten kunnen bijvoorbeeld bellen, e-mailen, online kopen en ook nog eens naar een fysieke winkel gaan. Het is daarom belangrijk om consistentie in je analytische vermogen over verschillende kanalen bij elkaar te brengen. Als je alleen het gedrag van een potentiële klant analyseert op het e-mailkanaal en hij heeft zich net uitgeschreven voor de nieuwsbrief, denk je misschien dat er geen interesse meer is. Maar het kan heel goed zijn dat deze persoon wel loyaliteit laat zien op een ander kanaal, bijvoorbeeld door een aankoop te doen in je winkel. Het een sluit het ander niet uit.
De rode draad: privacy
Last but not least: privacy en gegevensbescherming. Wat je ook doet met de verzamelde data, het is belangrijk om te weten hoe je aan de data komt en of je ze mag gebruiken. Gebruik alleen gegevens waarvoor je nadrukkelijk toestemming hebt gekregen. Zorg dat de data die je inzet voor marketingdoeleinden op een veilige en verantwoorde manier worden verzameld, opgeslagen en gebruikt.
Meer weten over onze oplossingen?
Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.