Brandmanagement. Zo krijg je weer structuur in de chaos
Een sterk merk is belangrijker dan ooit. Het helpt je voor te blijven op concurrenten en een emotionele connectie met je klant te creëren. Kortom, een sterk merk brengt je onderscheidend vermogen. Toch hebben veel organisaties moeite al hun merkelementen goed te organiseren. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe je weer orde schept in de chaos.
Een beetje verliefd
Een sterke merkidentiteit zorgt voor loyale klanten, heeft een positief effect op je reputatie en het helpt je onderscheiden van de concurrent. Dat moet je koesteren dus, zo zegt ook Seth Godin, Amerikaanse ondernemer, auteur en spreker. Godin heeft meerdere bestsellers geschreven, waaronder ‘Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable’. In die bestseller benadrukt hij het belang van een sterk merk. Hij stelt dat organisaties moeten streven naar het creëren van een 'paarse koe': een product of dienst dat zo opvallend, uniek en sterk is dat het als vanzelf viral gaat en mensen erover gaan praten. Als je het goed doet, worden klanten zelfs een beetje verliefd op je merk. Zo onderscheidt een organisatie zich van de concurrentie en kan het een sterke merkidentiteit opbouwen.
Je merkverhaal moet consistent zijn
Maar om dat sterke merk te creëren, moet je wel zorgen dat elke uiting die je doet, consistent is. Alleen dan is je merk superherkenbaar. Of je nu communiceert via LinkedIn, Instagram, TikTok, een recruitmentplatform, je eigen website of interne communicatiekanalen, je merkverhaal moet steeds hetzelfde zijn. Een verkeerde tone-of-voice, een oud logo of een foto die totaal niet past? Dat moet je vooral niet te vaak overkomen. Toch horen wij nog steeds veel marketeers verzuchten: hoe krijgen we structuur in de chaos? Zo had stichd, na een periode van flinke groei, moeite met het goed beheren van hun content. Huub Sijbers, voormalig Business Consultant bij stichd, legde al eerder in een artikel uit dat ze vaak geen idee hadden waar precies een stuk content allemaal was opgeslagen en wat de laatste versie was. Door hun houtje-touwtje oplossing te vervangen door een goed digital asset management systeem creëerden ze orde in de chaos. Want door één centrale locatie te hanteren voor het creëren, opslaan en delen van brand assets, wordt samenwerken efficiënter en kun je merkconsistentie waarborgen. Zo blijft ook jouw merkverhaal een consistent merkverhaal.
Zijn jouw digital assets nog steeds een chaos?
In onze whitepaper vertellen we meer over de samenhang tussen je merkidentiteit en digitale bestanden en hoe je concurrentievoordeel behaalt met DAM-software.
Meer weten over onze oplossingen?
Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.