AI en het creatieve proces. Bedreiging of ondersteuning?

De recente ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie doen het nodige stof opwaaien. Gaan onze banen verdwijnen? Nemen robots de wereld over? Of kunnen we juist ons voordeel doen met deze technologische ontwikkelingen? In deze blog schijnt Sebastiaan de Ruiter zijn licht op de zaak.

Kunstmatige intelligentie maakt ons gek

In een interview met The Guardian zegt techguru Jaron Lanier dat het gevaar niet is dat AI ons vernietigt, maar dat het ons gek maakt. Een statement waar ik me wel in kan vinden. Ik zal zeker niet ontkennen dat de opkomst van automatisering in het algemeen en van AI in het bijzonder van grote invloed is op de ontwikkelings- en contentcreatieprocessen binnen organisaties. Maar naar mijn bescheiden mening is die invloed vooral positief. Als je saaie en repetitieve taken kunt automatiseren, krijgt menselijke creativiteit juist meer ruimte. Ik weet niet wie daar bezwaar tegen kan hebben.

De impact van AI op softwareontwikkeling

Een platform als ChatGPT kan helpen bij het programmeren van een app of game door stukken code aan te vullen en kan ook geschreven code debuggen. Wij zetten bij Comrads inmiddels ook AI in. Dat doen we bijvoorbeeld bij softwareontwikkeling, om zo de code compact en consistent te houden, waardoor het overzichtelijk blijft.

De impact van kunstmatige intelligentie op contentcreatie

We zetten AI ook in voor het ondersteunen van het contentcreatieproces. Een blog als deze schrijf ik nog steeds zelf, de persoonlijke touch maakt een blog tot een blog. Iets minder persoonlijke content als onze begrippenlijst of een overzicht van de veelgestelde vragen over DAM laten we met liefde door een robot schrijven. Je zou overigens ook prima een blog kunnen laten schrijven door ChatGPT, bijvoorbeeld over de tien voordelen van een DAM-systeem. Ik krijg dan netjes tien voordelen – denk aan betere vindbaarheid en merkconsistentie – inclusief een toelichting op een rijtje. Vervolgens is het natuurlijk wel zaak dat ik, met al mijn ervaring in het vakgebied, naga of het ook feitelijk klopt wat ik in mijn schoot krijg geworpen. (Ik heb het trouwens gecheckt, en het klopt!)

Het creatieve proces blijft in handen van de mens

Het is belangrijk dat het creatieve deel van het contentcreatieproces van de mens komt, en niet andersom. AI kan je zeker helpen bij het schrijven van content, maar het blijft belangrijk om als organisatie controle te houden over de inhoud. Dat geldt voor het schrijven van blogs, maar ook voor het ontwikkelen van software. De rol van ontwikkelaars zal zeker veranderen door de opkomst van AI. Zij worden steeds meer vraagformuleerders die de architectuur bedenken, terwijl AI de aannemer is die het daadwerkelijke bouwen voor zijn rekening neemt. Het creatieve proces blijft echter nog steeds mensenwerk, je krijgt alleen een steuntje in de rug. Lekker toch?

Nog meer halen uit je contentcreatie?

Op zoek naar tips om je online contentcreatie schaalbaar te maken? In onze whitepaper geven we je handige tips. Helemaal zelf bedacht én geschreven overigens…

Meer weten over onze oplossingen?

Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Brandmanagement. Zo krijg je weer structuur in de chaos

Volgende
Volgende

Zo maakt technologie contentcreatie makkelijk