Help je merkidentiteit om zeep in vijf stappen

Een sterke merkidentiteit wordt steeds belangrijker. Het zorgt dat je je kunt onderscheiden in een markt die enorm verzadigd is. Een krachtig merk helpt je een emotionele band op te bouwen met klanten, wat een voorwaarde is voor langdurige klantrelaties en merkloyaliteit. Maar voor je het weet heb je jouw zorgvuldig opgebouwde merkidentiteit om zeep geholpen. Neem Tesla. Met een daling van 50 punten in de reputatiescore is de perceptie van het merk in 2023 fiks gedaald. Laten we eens kijken welke vijf stappen jij kunt zetten om je merkidentiteit om zeep te helpen.

Stap 1: Wees lekker inconsistent

Gebruik voor de grap eens drie verschillende logo's in evenveel maanden en kijk wat er gebeurt. Of nog beter, wissel regelmatig van merkkleuren en lettertypen op al je platforms. Klanten houden van verrassingen, toch?

Stap 2: Communiceer niet

Een huisstijlboek? Dat is écht niet meer van deze tijd, we know. Deel je merkrichtlijnen vooral niet met je team of met externe partners. Hoe minder mensen weten hoe ze je merk correct moeten gebruiken, hoe beter. Dit is een geweldige manier om de controle over je merkidentiteit kwijt te raken.

Stap 3: Negeer feedback

Feedback van klanten en collega's is highly overrated. Als iemand beweert dat je merkidentiteit niet consistent is of dat je boodschap niet helder overkomt, boeien. Jouw merk, jouw regels!

Stap 4: Weiger te innoveren

Blijf ver weg van nieuwe technologieën en trends. Marketingautomation, voice-search, kunstmatige intelligentie? Niet aan beginnen, allemaal hypes die wel weer overwaaien. Jouw merk heeft zich tenslotte altijd gered zonder deze nieuwerwetse tools, dus waarom veranderen? Als je wilt dat je merk snel achteropraakt bij concurrenten die wel innoveren, is dit de ideale houding!

Stap 5: Mismanage je digitale assets

Digitale assets – zoals logo’s en afbeeldingen, maar ook video’s en geschreven content – zijn de bouwstenen van je merkidentiteit, online en offline. Slecht beheer hiervan, zoals het gebruik van verouderde logo's, verkeerde kleuren en een inconsistente brandvoice, kan je merk snel schaden.

Hoe je het tij kunt keren met DAM

Alle gekheid op een stokje, zonder sterk en consistent merkverhaal kom je natuurlijk nergens. Als je echt om je merkidentiteit geeft (en we weten dat je dat doet), dan is een Digital Asset Management (DAM)-systeem je beste vriend. Het brengt orde in de chaos, zorgt voor consistentie over alle kanalen en maakt samenwerking – intern en extern – een fluitje van een cent. DAM zorgt voor een centrale, toegankelijke plek voor al je digitale assets, waarborgt consistentie, efficiëntie en helpt je merkidentiteit sterk en coherent te houden.

Klaar om je merk te redden?

Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan een van onze DAM gidsen. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Hoe DAM je helpt de nieuwe Digital Services Act na te leven

Volgende
Volgende

Een duurzame marketingaanpak: zo helpt Digital Asset Management