Hoe DAM je helpt de nieuwe Digital Services Act na te leven

De Digital Services Act (DSA) is een splinternieuwe Europese wetgeving die sinds 17 februari 2024 van kracht is. Met deze wet zet de Europese Unie een belangrijke stap om digitale diensten veiliger, transparanter en verantwoordelijker te maken. Dat is heel fijn voor consumenten, maar best een big deal voor bedrijven. De DSA vereist immers aanpassingen in je digitale strategieën en mogelijk extra investeringen in compliance en beheersystemen. Een ‘dingetje’ dus. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter wat de DSA nu precies inhoudt en hoe een Digital Asset Management-systeem (DAM) je helpt de wet na te leven.

Wat is de Digital Services Act?

De Digital Services Act (DSA) is een Europese wetgeving die tot doel heeft digitale diensten veiliger, transparanter en verantwoordelijker te maken. Het legt heldere eisen op aan online platforms en diensten, waaronder het aanpakken van illegale content, en nepnieuws, het transparanter maken van online reclame en het beschermen van de grondrechten van gebruikers. Daarnaast verplicht het bedrijven om duidelijke procedures voor klachten en contentmoderatie in te stellen en vergroot het de verantwoordelijkheid van digitale diensten voor de content die zij delen of hosten. Kortom, de Digital Services Act is een belangrijke mijlpaal in de manier waarop we online interacties reguleren. Het legt een solide basis voor een transparanter en rechtvaardiger digitaal landschap.

Tijdlijn van de DSA

Voor ik verder inzoom op de gevolgen, is het misschien goed eerst even de tijdlijn te schetsen. Vanaf 25 augustus 2023 moesten de 19 grootste platforms – met maandelijks gemiddeld meer dan 45 miljoen actieve gebruikers – de strikte eisen van de DSA naleven. Tot deze grote platforms behoren partijen als Apple, Google, en Meta (je weet wel, de club achter Facebook en Instagram), maar ook X (het platform dat we vroeger kenden als Twitter), AliExpress, Booking.com en Snapchat.

Sinds 17 februari 2024 is de DSA volledig van kracht, dus ook voor de kleinere aanbieders van digitale diensten. Dat houdt in dat ook online marktplaatsen, kleinere sociale netwerken, zoekmachines, cloudservices, internetproviders en content-sharing platforms, zoals videoplatforms en online reis- en accommodatieplatforms, onder deze wet vallen. Ze moeten bijvoorbeeld duidelijker zijn over wie de bedrijven (handelaren) op hun platform zijn en gebruikers beter informeren over het verwijderen van content of accounts.

Hoe helpt DAM je de DSA naleven?

Goed, nu je dit weet, rest de vraag: wat betekent dit nu allemaal concreet voor jouw bedrijf en hoe kan een Digital Asset Management-systeem (DAM) een rol spelen in de naleving van deze nieuwe wetgeving?

Een DAM-systeem biedt een centrale opslagplek waar al je digitale assets niet alleen veilig bewaard worden, maar ook georganiseerd met behulp van een slimme metadatastructuur en geavanceerde zoekfunctionaliteiten. Dit betekent dat je snel de juiste content kunt vinden, bewerken en publiceren met de wetenschap dat alles in lijn is met de DSA-vereisten.

Dankzij gestroomlijnde workflows voor het goedkeuren en publiceren van content, verbetert een DAM de samenwerking tussen teams en vereenvoudigt het de naleving van regelgeving door duidelijke logs en documentatie van assetgebruik en -publicatie te bieden. Dit is essentieel om te voldoen aan de transparantie- en informatieverplichtingen die de DSA stelt.

Het implementeren van een DAM-systeem kan dus niet alleen helpen bij het efficiënt beheren van je digitale assets, maar zorgt er ook voor dat je organisatie klaar is voor de eisen van de DSA. Dit houdt in dat je op elk moment kunt aantonen hoe, waar en waarom content is gebruikt of gepubliceerd, wat bijdraagt aan een transparanter, veiliger en verantwoordelijker digitaal ecosysteem.

Ben jij klaar voor de Digital Services Act?

Met deze toenemende focus op digitale veiligheid, transparantie en verantwoordelijkheid, is een DAM-systeem meer dan ‘alleen’ een slim platform voor assetbeheer; het is een strategische investering in de toekomst van je organisatie. Wil je ontdekken hoe deze technologie je bedrijf kan transformeren en voorbereiden op de digitale uitdagingen van morgen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Zoeken of vinden? Het belang van categoriseren in DAM

Volgende
Volgende

Help je merkidentiteit om zeep in vijf stappen