‘Het DAM-systeem van Comrads maakt dat onze content snel vindbaar is’

Aidsfonds is een Nederlandse organisatie die zich inzet voor een wereld zonder hiv en aids. Om die missie te verwezenlijken heeft de organisatie steun nodig van individuele donateurs. Het is van groot belang om het Nederlandse publiek bewust te maken van de aidsproblematiek, die vergeten dreigt te raken. Martine van der Meulen, contentmanager bij Aidsfonds, vertelt in dit artikel hoe belangrijk het is dat het verhaal van Aidsfonds op de juiste manier wordt verteld, zowel online als offline.Ook vertelt ze hoe het DAM-systeem van Comrads daarbij helpt.

Aids dodelijkste epidemie ooit

De aidsproblematiek is bij veel mensen van het netvlies verdwenen. Veel mensen denken dat het iets is van de jaren tachtig, maar in werkelijkheid is het nog steeds een enorme pandemie. Er zijn bijna 40 miljoen mensen die wereldwijd leven met hiv en één op de vier heeft geen toegang tot levensreddende medicijnen, terwijl die er al 25 jaar zijn. Dit heeft te maken met ongelijkheid, uitsluiting, stigma en discriminatie van bepaalde groepen, waardoor zij niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dat is niet alleen een kwalijke zaak, het is ook niet nodig. Hiv hoeft geen doodsvonnis meer te zijn. Je kunt met hiv vandaag de dag prima gezond oud worden en je kunt het virus niet meer overdragen als je onder behandeling bent. We hebben alle kennis en middelen om deze pandemie te verslaan, en toch zijn we er nog niet. Daarom is steun nodig.

Verhalen voor het voetlicht brengen

Om ons verhaal onder de aandacht te brengen, hebben we content nodig, veel content en krachtige content. Wie zijn die mensen met hiv? Wie zijn die mensen die overlijden aan de gevolgen van aids? Maar ook, wie zijn die onderzoekers die keihard werken om een geneesmiddel te vinden voor hiv, want dat bestaat nog steeds niet. Wie zijn die gezondheidswerkers in het veld die ervoor zorgen dat mensen getest worden op hiv en hun medicatie krijgen? Als contentmanager ben ik er verantwoordelijk voor dat er de juiste content is om al die verhalen voor het voetlicht te brengen, zowel online als offline, voor bestaande en voor nieuwe donateurs. Dan is het natuurlijk fijn om een goede database te hebben om die content te bewaren en goed te ontsluiten.

De uitdaging om content te beheren

We bestaan inmiddels alweer bijna veertig jaar. Wij maken content in heel veel landen en over veel verschillende onderwerpen. De uitdaging om de enorme berg content die we in al die jaren hebben verzameld goed te beheren en toegankelijk te maken, werd steeds groter. Als je al die assets bewaart in mapjes op een computer, dan moet je mapje voor mapje openen. Dat is geen doen. We zijn in 2016 op zoek gegaan naar een passende oplossing en die vonden we in het DAM-systeem van Comrads. Het mooie is dat het systeem helemaal is aangepast naar onze behoeftes. Tijdens de implementatie heeft Henk van de Goor actief meegedacht over de juiste inrichting voor ons DAM-systeem. We zijn dan ook dik tevreden met hoe het systeem werkt. Als ik nu bijvoorbeeld content zoek van project X in Zuid-Afrika over weeskinderen met hiv, dan vind ik dat eenvoudig terug. Het enige hiaat dat ik zie is onze videocontent. We zoeken nog een manier om dat goed te ontsluiten, want video is superzwaar, voor elk systeem, maar is niet meer weg te denken.

Brandportal-module

Het DAM-systeem van Comrads brengt een stuk efficiëntie. Het maakt dat content sneller vindbaar is. Na een aantal jaar met het DAM-systeem te hebben gewerkt, hebben we de brandportal-module toegevoegd, waarin we al onze logo's en andere huisstijlelementen opslaan. Dat is ook fijn als je met externe vormgevers werkt. Dan kun je ze daarnaar verwijzen.

Samenwerking met Comrads

De samenwerking met het team van Comrads verloopt uitstekend. Henk is goed bereikbaar en pakt dingen snel op. En als je iets nét even anders wil en je weet niet precies hoe, dan heeft hij er wel weer een trucje voor. Hij kent het systeem door en door.

Tips voor andere organisaties

Overweeg je ook een DAM-systeem, kijk dan eens goed om je heen en doe navraag bij vergelijkbare organisaties. Welk systeem gebruiken zij en hoe bevalt dat? Doe navraag naar de mogelijkheden op het vlak van personalisatie en zorg dat iedereen die met het systeem gaat werken, goed wordt ingewerkt. En besef dat het succes van een DAM-systeem staat of valt met het juist uploaden van je content en de juiste metadatastructuur. Het is geen tovermiddel; je hebt nog steeds menselijke kracht nodig hierin.

Meer weten?

Implementatie van een DAM-systeem kan ook voor jouw organisatie een gamechanger zijn. Comrads staat klaar om je persoonlijk te ondersteunen met onze waardevolle inzichten en praktische hulpmiddelen.  Vraag dus eens een vrijblijvende demo aan die wij afstemmen op jouw behoeften en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen bij een succesvolle DAM-implementatie.

Photo credit: Storyground

Vorige
Vorige

Vergelijk DAM-systemen voor jouw organisatie: een praktische gids

Volgende
Volgende

De gevaren van onzorgvuldig beheer van auteursrechten en licenties: een tikkende tijdbom