De gevaren van onzorgvuldig beheer van auteursrechten en licenties: een tikkende tijdbom

Als er één werkveld voortdurend in beweging is, is het wel marketing. Zie in al die dynamiek maar eens de aandacht van je doelgroep te trekken en te behouden. Er woedt een constante strijd om de meest impactvolle digitale assets te maken: de mooiste afbeeldingen, de meest spetterende video's, passende lettertypes en ‘spot-on’ teksten. Met die alsmaar toenemende hoeveelheid content die organisaties zo creëren en delen, loert er nog een gevaar: onzorgvuldig beheer van auteursrechten, portretrechten, copyrights en licenties, wat kan leiden tot ernstige juridische, maar ook reputatieschade. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter wat de risico’s zijn en hoe je ze in de hand houdt.

Onbewuste overtredingen met grote gevolgen

Zoals al vaker belicht in Frankwatching, kan het negeren van auteursrechtelijke regels leiden tot kostbare rechtszaken, boetes en reputatieschade. Dit soort problemen kan je bedrijfsvoering ernstig belemmeren en zelfs het bestaansrecht van je organisatie in gevaar brengen. Misschien denk je nu: Hoe gaan ze dit controleren dan? Geloof me, dat gaat sneller dan je denkt. De grote stockfoto-organisaties, fotografen en bedrijven zoals Visual Rights Group scrapen het internet af op zoek naar onrechtmatig gebruik van beeldmateriaal. De komst van AI maakt het analyseren en herkennen van data op het internet alsmaar makkelijker. Dat gezegd hebbende: AI is zelf ook een van de veroorzakers van het probleem. Heb je al eens een beeld gemaakt met een AI-gestuurde image-generator zoals Adobe Firefly, Dall.E of Getty? Je zet in no time je team op de maan of je product op een billboard op Time Square. Geweldig, maar zet zo’n beeld vooral niet commercieel in, want je hebt geen idee welke beelden de tool heeft gebruikt om jouw materiaal samen te stellen. Een ding weet je wel: dat je er de rechten niet voor hebt.

De rol van regelgeving en de EU AI Act

Hier worden momenteel wereldwijd dan ook verschillende – politieke – discussies over gevoerd. Het is dan ook niet vreemd dat de EU recent de EU AI Act heeft aangenomen, die nauw samenwerkt met de AVG (GDPR). Dit is om onder andere de individuele rechten te beschermen in scenario’s waarin AI-systemen gegevens over levende personen gebruiken en om te zorgen voor veilige technische ontwikkeling en inzet van AI-systemen. Dit betekent dat organisaties nog voorzichtiger moeten zijn met AI-gegenereerde content om juridische complicaties te vermijden.

Onbewuste overtredingen met grote gevolgen: een tikkende tijdbom

De risico’s van onzorgvuldig licentiebeheer bestaan al jaren, en met de komst van AI, zijn ze alleen maar groter geworden. Veel bedrijven beseffen niet de omvang van die risico's. Vaak downloaden, bewerken en delen medewerkers digitale assets zonder aandacht voor de herkomst of de geldende licentieregels. Voor je het weet begaat een van hen een overtreding. Als deze wordt ontdekt, zit je als organisatie met hoge kosten en aanzienlijke juridische problemen.

DAM-systemen: jouw redder in nood

Digital Asset Management (DAM)-systemen bieden een uitkomst als je worstelt met het beheer van digitale assets. Met een slim DAM-systeem kun je een centrale opslagplaats creëren voor al je digitale assets, waardoor je eenvoudig toegang hebt tot alle benodigde informatie. Daarnaast kun je de licentiestatus bijhouden van elk asset, zodat je gebruikers altijd op de hoogte zijn van de geldende regels en voorwaarden. Je kunt ook licentievervalwaarschuwingen instellen, die je tijdig op de hoogte brengen wanneer een licentie dreigt te verlopen. Bovendien kun je meerdere mensen toegang geven tot je DAM-systeem, met verschillende bevoegdheden om de veiligheid van je assets te waarborgen.

Het belang van een robuust DAM-systeem

Door te investeren in een DAM-systeem neem je proactief stappen om auteursrechtelijke overtredingen te voorkomen en de veiligheid van je digitale assets te waarborgen. Dit helpt je niet alleen juridische en financiële risico's te beperken, maar draagt ook bij aan een sterkere reputatie als betrouwbaar en verantwoordelijk merk. Een robuust DAM-systeem is dus geen overbodige luxe, maar een essentiële tool voor bedrijven die willen floreren in deze digitale wereld. Het biedt de gemoedsrust die je nodig hebt om jouw marketinginspanningen met vertrouwen voort te zetten, wetende dat jouw digitale assets veilig en compliant zijn.

Neem vandaag nog actie

Kies voor efficiëntie én gemoedsrust in het beheer van je digitale assets. Met ons Digital Asset Management-systeem wapen je je tegen de gevaren van onzorgvuldig beheer van auteursrechten en licenties! Bescherm je merk, minimaliseer risico's en zorg voor een consistente en betrouwbare merkidentiteit. Klinkt dit als iets wat jouw organisatie nodig heeft? Vraag dan een vrijblijvende demo aan. Wil je eens verder praten over andere voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

‘Het DAM-systeem van Comrads maakt dat onze content snel vindbaar is’

Volgende
Volgende

Hoe DAM helpt bij cross-platform branding