Van stoffig huisstijlhandboek naar interactieve merkbeleving

We kennen het allemaal wel: het dikke, gebonden – en vooral dure – huisstijlhandboek dat vol staat met logo's, kleurenpaletten en typografie. Geen enkele organisatie kan zonder zo’n brandbook, en toch ligt het in negen van de tien gevallen te verstoffen in een lade. Bovendien is het achterhaald op het moment dat het geprint is. Zie dan maar eens je merkidentiteit consistent toe te passen in alle communicatie. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe het slimmer kan.

De digitale transformatie

Het stoffige brandbook heeft door de jaren heen in veel organisaties een verhuizing meegemaakt naar het intranet. Helaas was dat in feite niet veel meer dan de virtuele variant van de donkere bureaulade; maar weinig mensen gingen erheen om het te lezen. Gelukkig is er een betere manier. Je kunt je brandbook ook omtoveren tot een levendige en interactieve merkbeleving, die eenvoudig toegankelijk is voor iedereen die daarmee werken moet. Dit geldt uiteraard voor je interne communicatie- en marketingteams, maar vergeet ook je externe partners, bureaus, freelance webdesigners en tekstschrijvers niet.

De rol van een Brand Portal

Een Brand Portal is een online platform waar alle merkrichtlijnen, assets en documenten op één plek worden verzameld. Het is een soort virtuele bibliotheek waar medewerkers en je externe partners terecht kunnen voor alle informatie die ze nodig hebben om het merk op de juiste manier te representeren. Een Brand Portal kent vele voordelen:

  • Het is eenvoudig te gebruiken. Je kunt snel en gemakkelijk de informatie vinden die je nodig hebt.

  • Merkinformatie en brandassets zijn altijd up-to-date. Daardoor is iedereen op de hoogte van de laatste richtlijnen en toegang heeft tot de meest recente versies. Zo weet je zeker dat je een sterk en consistent merkverhaal de wereld instuurt.

  • Alle merkassets zijn op één centrale plek te vinden, waardoor het risico op inconsistenties wordt verminderd.

  • Door medewerkers actief te betrekken bij het merk, wordt het merkbewustzijn vergroot.

De combinatie van een Brand Portal en DAM

Een Digital Asset Management-systeem is onmisbaar als je van je Brand Portal een succes wilt maken. Met merkrichtlijnen, logo's, kleurenpaletten en typografie alleen garandeer je nog geen consistente merkidentiteit. Een DAM-systeem zorgt ervoor dat ook alle digitale assets, zoals afbeeldingen, video's en documenten netjes worden opgeslagen. Met een DAM-systeem kunnen medewerkers en partners eenvoudig bestanden zoeken, beheren en delen. Door je Brand Portal te koppelen aan een DAM-systeem, creëer je een krachtige tool die alles wat voor je merk belangrijk is, combineert: van het raadplegen van richtlijnen tot het direct downloaden van de juiste bestanden. Zo blijft je merkidentiteit staan als een huis.

Een Brand Portal is niet de heilige graal

Hoewel een Brand Portal veel voordelen biedt, is het niet per definitie de heilige graal voor je merkbeheer. Als je merk al jaren consistent is en je mensen precies weten met welke digitale bestanden ze moeten werken, dan dreigt ook een Brand Portal al snel stoffig te worden. Zo zullen wij kleinere organisaties met een stabiele merkidentiteit en een beperkt marketingteam geen Brand Portal aanraden. In zo'n geval volstaat een goed ingericht DAM-systeem prima. Als je wilt dat je Brand Portal dynamisch blijft, moet je wel investeren in het delen van succesverhalen en het up-to-date houden van relevante content. Wat wel een goed voorbeeld is, is Atos, al jarenlang IT-partner van de Olympische en de Paralympische Spelen. Zij combineren hun eigen huisstijlrichtlijnen met die van het IOC, die elke twee jaar weer anders zijn. Voor hen is een Brand Portal van enorme toegevoegde waarde, omdat ze werken met vele externe partners en bureaus  die altijd op de hoogte moeten zijn van de laatste merkupdates. Maar we zijn niet allemaal een Atos. Als je merk solide is en je organisatie niet te groot, denk dat goed na of een Brand Portal daadwerkelijk iets bijdraagt en of je niet voldoende winst boek met alleen een DAM-systeem.

Meer weten?

Klaar om je huisstijlhandboek af te stoffen en je merk laten shinen? Met een Brand Portal in combinatie met een DAM-systeem zorg je ervoor dat je merkidentiteit consistent en krachtig blijft. Maak de stap naar een interactieve merkbeleving die de hele organisatie ten goede komt. Ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Waarom metadata de sleutel vormen tot slimme digitale assets

Volgende
Volgende

Merkcrisis? Een robuuste merkidentiteit is je redding!