Flexibele software die past bij je merk
Maatwerksoftware of een standaardoplossing voor marketing automation, het is altijd een dilemma. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter waarom een standaardoplossing met ruimte voor klantspecifieke configuraties het antwoord is voor veel organisaties, maar nog meer nog, waarom het altijd mensen zijn die technologie succesvol maken.
Standaardoplossing met ruimte voor configuraties
Als ik iets geleerd heb na bijna twintig jaar in de wereld van Marketing Automation, is dat geen klant en geen bedrijfsproces hetzelfde is. Natuurlijk zijn de contentstructuren in grote lijnen gelijk, maar er zijn altijd nuances aanwezig. Het maakt net het verschil als je daar met je DAM-systeem op in kunt spelen. Onze oplossing is ook niet honderd procent flexibel, maar we bieden zeker geen rigide standaardoplossing. Jeanne Haket, eigenaar van Frontline Communications, verwoordde het heel mooi in haar blog: ‘De oplossing van Comrads biedt het beste van deze twee werelden: een standaardoplossing met ruimte voor klantspecifieke configuraties. Onder de spreekwoordelijke motorkap is alles hetzelfde, maar daarbovenop kun je het laten toespitsen op jouw specifieke wensen.’
Weg met de mappenstructuur
Dat wil overigens niet zeggen dat we zomaar overal in meegaan. We denken ook kritisch mee met onze klanten. Soms hebben we redenen om te zeggen: dit moet je echt niet zo willen. We hebben van onze best – en worst – practices geleerd en weten heel goed wat werkt en wat niet werkt. Zo werken wij niet meer met zogenaamde mappenstructuren, daarover schreef ik al eerder een blog. Door met keywords en tags te werken, kun je een vergelijkbare structurering aanbrengen, maar het resultaat is een stuk slimmer en toekomstbestendig.
Een Volkswagen wordt geen Ferrari
Wij denken al mee met onze klanten voor ze beginnen. Met eenvoudige workshops dompelen we ons onder in de organisatie. Daar is geen jarenlang consultancytraject voor nodig. We kijken hoe een organisatie is gestructureerd – is ze bijvoorbeeld productgeoriënteerd, of vestiginggeoriënteerd – en dat vertalen we naar tastbare voorbeelden gebaseerd op onze use-cases en successen. Ons DAM-systeem kun je in die zin vergelijken met een car-configurator. Je kunt je auto helemaal zelf samenstellen, maar als je voor een Volkswagen hebt gekozen, rij je natuurlijk niet met een Ferrari de deur uit. Ik zeg ook weleens gekscherend: ‘Wij verhuren gestoffeerd, maar dan met de meubels die jij leuk vindt.’ Een appartement wordt geen villa, maar je kunt er wel helemaal jouw thuis van maken. Ja, een standaardoplossing met ruimte voor jouw configuraties, dat is precies wat wij bieden. Daar moet je als organisatie zelf ook tijd in investeren, maar dat betekent wel dat als je begint, je werkt met een systeem dat jouw organisatie ademt en uitstraalt. Het succesvol implementeren van technologie is immers nog een kwestie van een goede samenwerking. Mensenwerk dus.
Nieuwsgierig?
Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan onze DAM-gids. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.