‘Comrads maakt marketingautomation heel tastbaar’
Nerea Zwaan kan inmiddels terugkijken op vijf leerzame stagemaanden bij Comrads. Ze heeft terughoudende klanten zien veranderen in enthousiaste ambassadeurs en weet inmiddels alles van marketingautomation. In dit artikel bespreken zij en Sebastiaan de Ruiter haar inzichten en mooiste leermomenten.
Frisse wind
Sebastiaan: ‘Wat ik heel leuk vind is de frisse wind die Nerea heeft meegebracht. Mooi om door haar ogen heel objectief naar je eigen organisatie te kunnen kijken. Wat ik, met mijn jarenlange ervaring in de wereld van marketingautomation allemaal heel logisch vind, is dat natuurlijk niet voor iedereen. Je kunt mij midden in de nacht wakker maken en zonder enige moeite vertel ik je wat een DAM-systeem doet en waarom het belangrijk is voor elke zichzelf serieus nemende organisatie. Maar wat Nerea al eerder vertelde, op school leer je niets over marketingsoftware.’
De toegevoegde waarde van marketingsoftware
‘Dat verbaast me inderdaad nog steeds’, vult Nerea aan. ‘Ik ben mee geweest naar salesgesprekken en workshops en in het begin was ik echt overweldigd door alle informatie die op me afkwam. Daardoor snap ik ook wel dat het voor veel bedrijven best lastig is om de switch te maken en om het juiste systeem te kiezen. Maar inmiddels ben ik wel overtuigd van de toegevoegde waarde van marketingsoftware en het wordt tijd dat ze daar in de opleiding eens aandacht aan gaan besteden.’
Aandacht voor de specifieke behoeften en uitdagingen van de klant
‘De demo’s van Comrads zijn helemaal op maat gemaakt en helpen – potentiële – klanten om een goed beeld te krijgen van wat een DAM-systeem hen kan brengen. In de demo’s en workshops wordt echt aandacht besteed aan de specifieke behoeften en uitdagingen van de organisatie. We laten echt zien hoe de Comrads-applicaties en -modules passen bij de use-cases van het bedrijf. Zo wordt het heel tastbaar. Ik zag wat er gebeurde aan tafel. Terughoudendheid – is dit wel iets voor ons? – veranderde al heel snel in enthousiasme. Door zo’n demo gaat het systeem echt leven bij mensen.’
Werkwijze aanpassen
Sebastiaan: ‘Wij zijn natuurlijk heel blij dat Nerea dat bevestigt. Tegelijk blijft het weleens moeilijk. De keuze voor marketingsoftware kent vaak een heel lang aanlooptraject dat met horten en stoten verloopt. Het implementatietraject kost tijd en medewerkers moeten hun werkwijze aanpassen. Daar hikken ze soms tegenaan.’
Mooie balans
‘Ik ben blij dat Nerea mee heeft kunnen gaan naar klanten, dat was in de coronatijd wel anders geweest. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik liever in de auto stap voor een klantbezoek dan dat ik achter mijn beeldscherm kruip, maar dat lijkt wel de nieuwe standaard. Tachtig procent van wat vroeger face-to-face was, gaat nu per mail. Praktisch gezien had Nerea haar hele stageperiode vijf dagen in de week thuis kunnen werken, maar dat was toch stukken minder leuk geweest voor haar en gelukkig was het ook niet nodig. Met drie dagen op kantoor of bij klanten op locatie en twee dagen thuis werken aan haar afstudeeropdracht zijn we tot een mooie balans gekomen.’
Op woensdag iedereen op kantoor
‘Ik heb in mijn studieperiode twee jaar thuisgezeten vanwege corona, dus op zich ben ik het wel gewend. Maar op kantoor is toch een stuk gezelliger, zeker op woensdag, als alle collega’s er zijn. Iedereen is hier heel collegiaal en behalve hard werken is er ook altijd tijd voor een babbeltje. Ik ben ook een aantal keer met Henk mee geweest naar een klantbezoek. Zo mocht ik net na de zomervakantie mee naar een demo voor een grote onderwijsinstelling. Het is heel leuk om met klanten aan tafel te zitten’, besluit Nerea.
Nieuwsgierig?
Ben je ook nieuwsgierig geworden na het lezen van het verhaal van Nerea? En wil je ook ervaren hoe eenvoudig bijvoorbeeld Digital Asset Management eigenlijk is? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. En wellicht tref je Nerea dan persoonlijk om verder te praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie. Nu en in de toekomst.