Zo maak je je merk super herkenbaar

Je weet dat de herkenbaarheid van je merk extreem belangrijk is. Maar hoe krijg je dat zo efficiënt mogelijk voor elkaar? In deze blog deelt Sebastiaan de Ruiter zijn inzichten.

Herkenbaar merk belangrijker dan ooit

Information overload en toenemende concurrentie maken een herkenbaar merk belangrijker dan ooit. Natuurlijk helpen een sterke visie en missie om onderscheidend vermogen te creëren. Als je je weet te onderscheiden, ben je herkenbaar. Toch is dat nog geen garantie voor succes. Het is een utopie om te denken dat iedereen die met je merk in aanraking komt hetzelfde denkt, voelt en ervaart. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk enorm belangrijk om de herkenbaarheid van je merk te beschermen. Dat doe je door consistent te zijn in al je communicatie, bij elk contactmoment en in alle materialen en brand assets die de wereld in gaan.

Begin intern

Dat begint al bij je eigen mensen. Iedereen moet het merkverhaal ademen, leven. Dat is een extra uitdaging in deze tijden van hybride werken. Als je vroeger bij een bedrijf ging werken, werd je vanaf dag één ondergedompeld in het merkverhaal, simpelweg door binnen de bedrijfsmuren rond te lopen. Stap binnen bij het hoofdkantoor van Coolblue in Rotterdam en, geloof me, je weet dat je bij Coolblue rondloopt. Nu mensen vaker vanuit huis werken, moet je al meer moeite doen om intern je merk over de bühne te krijgen.

Consistentie is cruciaal

Intern, maar zeker ook extern is consistentie cruciaal. Als je net begint, is dat nog redelijk eenvoudig vol te houden, maar naarmate je bedrijf groeit, wordt dat steeds lastiger. Hoe meer mensen – eigen medewerkers, maar ook externen – over jouw merk communiceren, hoe lastiger het is die consistentie vast te houden. Dan zijn spreadsheets en lokale opslagmedia echt niet meer afdoende om je merk te bewaken. Voor je het weet ben je overgeleverd aan de eerste de beste die met je merk aan de haal gaat. Zonde.

Marketingsoftware to the rescue

Gelukkig is er marketingsoftware. Nu is het begrip marketingsoftware nogal ruim. Veel mensen denken dan aan platformen om aan de voorkant te communiceren met je doelgroep – noem het je klanten, je fans, je merksponsors of je achterban. Vergeet niet dat er ook software is om aan de achterkant je merk te ondersteunen. Software die al die fysieke handelingen ondersteunen die nodig zijn om een merkuiting tot leven te brengen. Brand Management-software helpt je de herkenbaarheid en consistentie van jouw merk te vergroten, wat uiteindelijk de basis is voor het creëren van een sterk en geloofwaardig merk. Het ondersteunt je brandmanagers en marketingteams bij het beschermen van de brand guidelines en brand story van je organisatie. Door één centrale locatie voor het creëren, opslaan en delen van brand assets, met zowel interne als externe stakeholders, wordt samenwerken efficiënter en kun je merkconsistentie waarborgen. Zo blijft jouw merk superherkenbaar.

Nieuwsgierig?

Wil jij ook van start met onze Brand Management-oplossingen? Benieuwd hoe Comrads jouw organisatie kan ondersteunen bij het efficiënter beheren, communiceren en delen van al je digitale assets, merkbestanden, content en media? Download dan onze DAM-gids over de voordelen van Digital Asset Management of vraag direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Hoe creëer ik een centrale plek waar alles staat?

Volgende
Volgende

Hoe weet mijn team wanneer we welk beeld gebruiken?