Doe niet zo ingewikkeld, houd het simpel
Brandmanagement kent veel aspecten. Dat begint met het ontwikkelen en beheren van de verschillende elementen van je merk, waaronder bijvoorbeeld je logo, typografie en kleuren, maar denk ook aan slogans en een eigen tone-of-voice. Vervolgens moet je brandawareness creëren om bij je potentiële klanten onder de aandacht te komen, voordat je iets kunt verkopen. Klinkt logisch, maar toch slaan veel organisaties een paar fases over. Sebastiaan de Ruiter weet er alles van. In deze blog vertelt hij wat hij heeft gewonnen door zich op de juiste fase in de klantreis te richten.
See, Think, Do, Care
Alle marketeers kennen wel de omgekeerde piramide die het See, Think, Do, Care-model van Google uitbeeldt. Je moet eerst zichtbaar zijn bij je potentiële klanten, willen ze jouw product of dienst überhaupt overwegen. Daarna moet je zorgen dat bij die laatste groep een bepaalde voorkeur voor jouw oplossing ontstaat. Een deel daarvan gaat tenslotte over tot een aankoop. Met een beetje geluk krijg je deze klanten ook nog eens zo ver dat ze tot een herhaalaankoop overgaan.
Keep It Stupid Simple
Je kunt het niet allemaal tegelijk. Als je je al richt op de retentiefase terwijl je brandawareness nog niet op orde is, sla je de plank mis, dat kan ik je garanderen. Denk goed na over waar je je bevindt in de piramide. Ik weet waar ik het over heb, want ook bij deze loodgieter lekte de kraan thuis en niet zo’n beetje ook. Jarenlang richtte ik me primair op het telefonisch verkopen van onze oplossingen, terwijl een groot deel van de wereld nog geen idee had van wat marketingautomation was en wat je ermee kunt. Niet zo gek ook, als je bedenkt dat zelfs in moderne opleidingen amper aandacht is voor systemen die marketeers helpen efficiënter te werken. We moesten ons dus eigenlijk primair richten op het creëren van brandawareness en dat vraagt om een heel andere strategie. Je kunt mensen die je niet kennen, niet in één keer door die hele pijplijn heentrekken, hoe graag je dat ook wilt. Toen zijn we begonnen met radarmarketing. Zo zorgen we dat we op de radar komen bij potentiële klanten zodat ze aan ons denken op het moment dat ze behoefte hebben aan marketingsoftware.
Begin bij het begin
Elke laag in de piramide vraagt om een andere manier van communiceren. Kijk eerst eens per segment wat de behoefte is. Richt je je op het creëren van brandawareness, begin dan eens met blogs schrijven waar je potentiële klant zich door aangesproken voelt. Hou bij wie je blogs leest en ga dan gerichter communiceren. Deel bijvoorbeeld eens een whitepaper in ruil voor contactgegevens. Als je dan iemand benadert, is dat al heel anders dan zomaar de inkoopafdeling of de eigenaar van een willekeurig bedrijf gaan bellen. Wie weet krijg je dan de kans om aan tafel te komen bij zo’n organisatie.
Duizend procent meer websitebezoekers, verdubbeling van het aantal klanten
Dat klinkt heel simpel, zoals ik het schets, maar zo simpel is het feitelijk ook. Wij zijn ruim drie jaar geleden met deze aanpak en het werkt. Ons websitebezoek is met duizend procent gestegen. We zijn van 12.000 unieke bezoekers per jaar naar 145.000 unieke bezoekers gegaan. Dat zijn nog maar bezoekers, maar dat zijn wel mensen die zich bewust zijn van het bestaan van ons merk. Hoe meer mensen in dat bovenste segment van de omgekeerde piramide zitten, hoe meer er doorheen sijpelen naar beneden, naar de onderkant van de piramide. Dat dat effect heeft, zien we aan het aantal nieuwe klanten. In plaats van de gebruikelijke vijf tot zeven nieuwe klanten per jaar, hadden we er afgelopen jaar maar liefst dertien. Dat was me nooit gelukt als ik me was blijven richten op dat telefonisch verkopen alleen. Ik had me begin 2022 kunnen voornemen om niet twintig maar veertig organisaties te bellen. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik op die manier nooit het aantal klanten had kunnen verdubbelen.
Stapje terug
Zo zie je maar, soms is het handig om even een stapje terug te doen. Kijk even in welke fase je organisatie zich bevindt, en pas je communicatie en strategie daarop aan.
Geïnspireerd?
Jij bent degene die je brandmanagementstrategie bepaalt, maar Digital Asset Management kan je helpen makkelijker die strategie in te vullen. Nieuwsgierig? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.