Zo krijg je het merkgevoel bij je personeel

Hoe geweldig je merk ook is, als je personeel je merkgevoel niet uitdraagt, zullen je klanten er uiteindelijk ook niet in geloven. Van een onbeschofte verkoper wordt immers geen enkele klant blij en met chagrijnige helpdeskmedewerkers ga je ook de oorlog niet winnen. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter wat je kunt doen om het merkgevoel bij je medewerkers te krijgen.

De mensen achter je merk

We schreven al eerder dat er veel zaken zijn die het gevoel rondom een merk beïnvloeden. Dan hebben we het niet alleen over aspecten van de visuele identiteit, de naam van het merk, de producten of oplossingen zelf en de communicatie eromheen, maar ook het gevoel dat je personeel uitdraagt. Als je personeel je merkgevoel niet uitdraagt, sta je al met 1-0 achter. Zij zijn niet alleen degenen die aan je product of dienst werken, zij zijn voor jouw klanten ook de mensen achter het merk. Daarom is het belangrijk dat er binnen je organisatie overeenstemming heerst over wat je uit wil dragen.

IKEA-stapelbed

Waarom dat belangrijk is, ervaren we zelf elke dag. Zo was ik zelf kortgeleden bij Carglass. Je weet wel, die van die reclame met supergemotiveerde medewerkers die in no-time het sterretje in je voorruit repareren. Geloof me, ik ben al drie keer langs geweest en ik heb alleen maar moeilijke gezichten gezien. Volgende keer rij ik wel door naar KwikFit met dat sterretje in mijn voorruit. Of stel je voor dat je bij IKEA binnenkomt en je wordt met een diepe zucht verwelkomt. Dan kun je nog zo groots uitpakken met je Zweedse-balletjesdagen en gratis thee en koffie voor IKEA Familieleden, maar dan ga je wel ergens anders je stapelbed kopen. Toch?

Breng het merkgevoel naar de keukentafel

Dan volgt de grote vraag: hoe krijg je dat merkgevoel bij je medewerkers? Voor corona de wereld opschudde kon je misschien nog af met een groot logo op je bedrijfspand, koffiekopjes met je logo, kantoren in je huisstijlkleuren en wat beelden aan de muur die je merkwaarden uitstralen. Maar hoe krijg je dat gevoel bij je medewerkers thuis aan de keukentafel en in hun thuiskantoor? Bij veel bedrijven is thuiswerken niet meer weg te denken. Ook bij Comrads werken de meeste mensen vier dagen per week vanuit huis. Een van de weinige momenten dat je medewerkers nog geconfronteerd worden met je merk is tijdens een Teams-meeting met een mooie achtergrond of in de standaard ondertekening van een zakelijke e-mail.

Geef richting aan je mensen

Daarom is het nu, meer nog dan voor 2020, goed om te kijken naar je bedrijfscultuur. Je kunt wel gaan zitten wachten tot we ooit weer vijf dagen per week met z’n allen op kantoor gaan werken, maar misschien is het beter nu richting te geven aan je mensen. Nee, je weet niet hoe de situatie over vijf jaar is, maar regels zijn er om bij te stellen. Wat wil je als bedrijf uitstralen? Hoe kunnen je medewerkers daaraan bijdragen? Een paar tips.

1. Zet je marketingtools intern in

Zet de tools die je extern inzet voor marketingdoeleinden ook intern in. Als je een Digital Asset Management-systeem inzet voor het beheren van je beelden en materialen, geef je medewerkers daar dan ook allemaal toegang toe. Gebruik je een Brand Portal als online huisstijlhandboek? Zet dat dan niet alleen in om je externe leveranciers te informeren, maar zorg dat je medewerkers ook alles kunnen lezen over je merk. Waar komt het logo vandaan? Vaak zit er een goed verhaal achter, maar kennen je medewerkers dat verhaal ook? Zo komt onze bedrijfsnaam Comrads van het woord comrades, camaradas, camarades, kammerater of kamaradoj: kameraden. De kleur oranje is ook een bewuste keuze: de kleur van warmte, energie en natuurlijk vriendschap.

2. Communiceer

Je fabriceert de mooiste blogs en nieuwsbrieven voor je – potentiële – klanten. Terecht. Maar waarom deel je diezelfde mooie verhalen niet met je eigen mensen? En neem eens de moeite om ook een mooie nieuwsbrief naar je eigen personeel te sturen over wat er binnen de organisatie speelt. Je hebt de tools, maak er gebruik van.

3. Vraag je medewerkers om input

Nodig je medewerkers uit om input te leveren over het reilen en zeilen van je marketing. Zij spreken de klanten, dus wie weet beter dan zij hoe klanten jouw product of dienst ervaren. Vraag je helpdesk of customersupportteam eens welke input ze krijgen en wat klanten zeggen over jouw organisatie. Gebruik die input om je marketing te versterken en wellicht je aanbod en je boodschap bij te stellen. Wij kunnen bij Comrads wel bedenken dat een DAM-systeem heel belangrijk is voor consistente merkcommunicatie, maar als je erachter komt dat je klanten het ook heel waardevol vinden om merkelementen snel en eenvoudig te vinden en organiseren, moet je daar misschien ook aandacht aan besteden in je communicatie. Als je medewerkers zien dat hun input belangrijk voor je is, creëer je meer saamhorigheid.

Geïnspireerd?

Wil jij ook van start met onze Digital Asset Management-oplossingen? Benieuwd hoe Comrads jouw organisatie kan ondersteunen bij het vergroten van het merkgevoel bij het personeel? Onze Digital Asset Management- en Brand Portal-oplossingen dragen immers ook bij aan de merkbeleving van personeel door merkconsistentie te bevorderen, eenvoudige toegang tot assets te bieden, samenwerking te vergemakkelijken en een persoonlijke aanpak te bieden. Vraag gerust een vrijblijvende demo aan. Wil je eerst eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Doe niet zo ingewikkeld, houd het simpel

Volgende
Volgende

2023, een jaar van zoeken of een jaar van vinden?