Is het data of is het content? Dit is het verschil en zo hangt het samen

In een eerdere blog schreven we al dat elke marketeer enig begrip moet hebben van marketingdata. Met alle cijfers die je vandaag de dag om de oren vliegen, zoals CTR, CTO, CPS, CPM of CPC, open ratio, bounce ratio, is het wel handig als je ongeveer weet wat die waarden je vertellen. Tegelijkertijd is een marketeer vandaag de dag meer dan ooit een contentmanager. Je bent immers verantwoordelijk voor het plaatsen van de juiste content om zo de juiste doelgroep te verleiden. Marketingdata bestaat niet zonder content, en zonder content zul je waarschijnlijk niet heel waardevolle marketingdata kunnen verzamelen. In deze blog zoomt Sebastiaan de Ruiter in op het verschil én kijkt hij naar de samenhang.

Van data naar informatie: het verschil zit ‘m in de context

Van Dale definieert data als een verzameling van gegevens of een voorstelling van feiten die in de informatietechniek verwerkt kunnen worden. Data zijn dus eigenlijk niet veel meer dan cijfers, gegevens die op zichzelf niet zo veel zeggen. Pas als je het in context kunt plaatsten, worden die gegevens waardevolle informatie. Als ik deze getallen met je deel: -10, 75, 138, 47.323516, 12.796843 zegt dat je – waarschijnlijk – helemaal niets. Maar als ik je vertel dat het min tien graden is in Zell am See – 47.323516 en 12.796843 zijn de GPS-coördinaten –, dat er 75 centimeter sneeuw ligt en dat alle 138 kilometers van de skipistes begaanbaar zijn, is de kans groot dat je er heel blij van wordt. Ik sta in ieder geval al te trappelen om mijn koffers te pakken…

Marketingdata interpreteren

Dat je als marketeer geen volleerde data-analist hoeft te zijn, dat schreef ik al in een eerdere blog, maar het is wel praktisch als je iets begrijpt van marketingdata en die in de juiste context kunt plaatsen. Zo vertelt het getal twee je op zich niets. Als je weet dat dat de click-through-rate is, dan moet je wel begrijpen dat je content – of dat nu een advertentie, een blog of een LinkedIn-post is – niet relevant genoeg is voor je doelgroep. Werk aan de winkel dus, niet alleen voor je tekstschrijver, maar ook voor jou. Een tekstschrijver kan alleen een tekst schrijven die de juiste snaar raakt, als jij precies weet wie je potentiële klant is en waar die van wakker ligt.

Data de wiskunde achter je content

Kortom, het is een soort eindeloze loop. Als je marketingdata slechte resultaten laten zien, moet je je content verbeteren, zodat potentiële klanten langer je content lezen, meer tijd spenderen op je website en bij voorkeur uiteindelijk converteren tot daadwerkelijke klanten. Zo stem je je content, aan de hand van data die je verzamelt, steeds beter af op je doelgroep. Je moet dus altijd aan je content blijven sleutelen. Data is dus als het ware de wiskunde achter je content.

Nieuwsgierig?

Wil je weleens ervaren hoe eenvoudig bijvoorbeeld Digital Asset Management eigenlijk is? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

5 fouten op gebied van contentmarketing die je in 2023 wil vermijden

Volgende
Volgende

Vier marketingautomation-skills die geen marketeer mag missen