Vier marketingautomation-skills die geen marketeer mag missen

Het is geen nieuws als we zeggen dat technologie de wereld heeft veranderd. De vraag naar online marketeers groeit dan ook gestaag. Des te vreemder dat bij marketingopleidingen op hogescholen en universiteiten geen aandacht wordt besteed aan marketingsoftware. In deze blog zoomen we in op vier skills die wat ons betreft tot het palet van elke marketeer zouden moeten horen.

1. Multidisciplinair samenwerken

Waren marketing en sales vroeger nog echt gescheiden disciplines, in de wereld van online marketing zijn die twee werelden veel meer ineen geschoven. Marketing is medeverantwoordelijk voor leadgeneratie, wat weer de voeding is van de salesafdeling en vice versa. Dat betekent dat een goede samenwerking belangrijker is dan ooit. Als je niet samenwerkt via de juiste online platformen en denkt dat je het wel redt met een leuk spreadsheetje en wat gekrabbel op een whiteboard, kom je bedrogen uit. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van HubSpot, een platform dat organisaties ondersteunt met zowel het automatiseren van marketing- en salesactiviteiten als met klantenservice en CRM.

2. Automatiseren van processen en workflows

De manier van communiceren wordt steeds sneller. Op een actie van een potentiële klant moet wel direct een reactie volgen, anders sta je direct met 1-0 achter. Als iemand uit je doelgroep een whitepaper downloadt, moet dat uiteraard direct een geautomatiseerd proces opstarten en ook in de juiste volgorde. Als wij bijvoorbeeld een blog de wereld insturen, zit daar ook een geautomatiseerde workflow achter. Het is natuurlijk niet zo dat iemand een blog zit te typen in Outlook om daar vervolgens honderden mailadressen aan toe te voegen. Die processen moet je allemaal op orde hebben en vastleggen in eenduidige workflows. Deze processen hebben namelijk een aanzienlijke invloed op de customer journey en klantervaring gedurende het gehele traject.

3. Interpreteren van data

Natuurlijk is een marketeer geen data-analist, maar je moet wel iets begrijpen van alle marketingdata die je vandaag de dag om de oren vliegt. CTR, CTO, CPS, CPM of CPC, open ratio, bounce ratio, het is wel handig als je dat soort data kunt interpreteren en weet wat het ongeveer zegt. Alleen zo kun je beoordelen of je wel de juiste doelgroep aanschrijft, of je de juiste targets hebt bepaald en of je niet te veel – of te weinig – geld uitgeeft. Marketeers moeten dus een basiskennis hebben van data-analyse om automatisering met succes in hun marketinginspanningen te kunnen gebruiken.

4. Contentcreatie

ls je dan uiteindelijk multidisciplinair samenwerkt, je processen goed hebt geautomatiseerd en je data juist weet te interpreteren, is er altijd nog zoiets als contentcreatie. Een geweldig geautomatiseerd proces waarmee je waardeloze content de wereld in slingert, daar kom je ook niet ver mee. Als je een hele karavaan aan potentiële klanten zover krijgt om je whitepaper te downloaden, maar de inhoud is zo waardeloos dat niemand met je in zee wil gaan, wat heb je daar dan aan? Goede en consistente communicatie, in de juiste huisstijl, met de juiste beelden en de juiste tone-of-voice, dat lukt alleen met goede ondersteuning van professionele marketingtooling zoals Digital Asset Management (DAM).

Goud waard

Deze vier skillsets zijn onmisbaar vandaag de dag, maar marketingopleidingen besteden daar nog veel te weinig aandacht aan, is ook de ervaring van onze stagiair Nerea. Terwijl je, in de krappe arbeidsmarkt van vandaag de dag, als marketeer goud waard bent als je deze skills wel beheerst. Goede software kan je helpen.

Nieuwsgierig?

Wil je weleens ervaren hoe eenvoudig bijvoorbeeld Digital Asset Management eigenlijk is? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Is het data of is het content? Dit is het verschil en zo hangt het samen

Volgende
Volgende

Zo houden wij ons merk persoonlijk