Online marketing? Dit zijn de trends

Er zijn nogal wat trends op gebied van marketing. De afgelopen twee jaar hebben we het aantal online aankopen sterk zien stijgen. Volgens het CBS gaf in 2019 64 procent van de 12-plussers aan iets online gekocht te hebben in de drie maanden voor het onderzoek. In 2020 was dat 71 procent en in 2021 is dat gestegen naar 77 procent. Dat betekent ook het een en ander voor onze onlinemarketingactiviteiten. Welke trends zijn zichtbaar en waar moeten we op letten?

1. Features snippets van Google

Zeg je trends, dan zeg je Google. De featured snippets van Google worden steeds belangrijker. Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat een kort en bondig antwoord geeft op een zoekopdracht. Soms is dat een antwoord uit Wikipedia, soms is het van een andere website. SEO en SEA, dat hebben de meeste bedrijven inmiddels wel goed geregeld. Nu is het dus tijd om je ook te richten op de features snippets. Om de kans te vergroten dat jouw content verschijnt in zo’n featured snippet, moet je ten eerste antwoord geven op de belangrijkste vragen van je doelgroep én om een plek in de top 10 van de zoekresultaten te hebben.

2. Gebruiksvriendelijkheid

Ook deze trend wordt eigenlijk door Google gedreven. De gebruiksvriendelijkheid van je website weegt steeds zwaarder bij het bepalen op welke positie je terecht komt in Google. Met alleen goede content ben je er niet meer. Je website moet ook mobile friendly zijn en de laadsnelheid moet goed zijn. Die laadsnelheid is een getal tussen 0 en 100. Met PageSpeed Insights van Google meet je de prestatiescore van jouw website, voor zowel mobiel als desktop, en krijg je aanbevelingen om de laadsnelheid te verbeteren.

3. Influencer-marketing

Bij deze vorm van marketing laat je invloedrijke mensen op social media jouw product of dienst aanbevelen. Het is een populaire manier om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en er wordt dan ook steeds meer in geïnvesteerd. Er schuilt wel één addertje onder het gras. Werk je samen met een influencer die bij een schandaal betrokken raakt, dan straalt dat af op jouw merk. Je kunt je afvragen of je het daadwerkelijk nodig hebt.

4. Voice-search

Steeds meer apparaten kunnen we met onze stem aansturen. Ook voice-search – het spraakgestuurd zoeken naar informatie – wordt steeds populairder. We raken er steeds meer aan gewend en de vragen die we stellen worden steeds complexer en langer. Deze groeiende populariteit zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven nadenken over hun langetermijnstrategie op het vlak van voice-marketing. Welke spraakgestuurde zoekopdrachten gebruikt jouw doelgroep? Ben je überhaupt vindbaar via voice-search? Wat is de tone of voice die je op voice-assistants ambieert? Hier komen de featured snippets weer om de hoek kijken. Google Assistant, Apple Siri, Samsung Bixby en Amazon Alexa zoeken razendsnel naar de website waar de gestelde vraag goed beantwoord wordt. Hoe zorg je dat dat jouw website is?

5. Kunstmatige intelligentie

Ray Kurzweil, uitvinder, wetenschapper, auteur en trendwatcher, voorspelt dat in 2045 de kunstmatige intelligentie een miljard keer krachtiger zal zijn dan de gecombineerde menselijke intelligentie van vandaag de dag. Het volledig bewaken van je merk door middel van AI is nog toekomstmuziek, maar er zijn al heel wat taken die dankzij AI een stuk makkelijker worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het taggen van je content met behulp van beeldherkenning.

6. Virtual Reality

Nog lang niet iedereen heeft al een virtualreality-bril thuis liggen, maar het neemt wel toe in populariteit. Meta, het moederbedrijf van Facebook, werkt zelfs aan het metaversum, een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes. Met virtual- en augmentedrealitybrillen kunnen gebruikers zich interactief door deze wereld verplaatsen. Zo komen de echte en virtuele wereld samen en kun je bij wijzen van spreken in een virtuele huiskamer met je vrienden Netflix kijken. Ik zie het mezelf nog niet zo snel doen, ik ben een groot voorstander van persoonlijk contact. Thuiswerkers kunnen al in een virtuele wereld aan de slag. Want hoewel thuiswerken helemaal is ingeburgerd, missen we het sociale contact met elkaar. Via immersed.com kan het al. Immersed stelt gebruikers wereldwijd in staat zich te begeven in een digitale, afleidingsvrije werkruimte. Volgens het bedrijf kunnen mensen zich daardoor beter concentreren, wat ten goede komt aan productiviteit.

7. Videomarketing

Ook videomarketing is een trend die maar blijft groeien. Google voorzag deze trend en nam in 2016 al YouTube over. Volgens onderzoek door Wyzowl gebruikt 86 procent van de bedrijven video als marketingtool. Dit is een stijging van 41 procent in vergelijking met 2016. Ook hebben videomarketing en influencer-marketing elkaar helemaal gevonden.

8. Marketing-automation

Terug van nooit weggeweest is marketing-automation: het inzetten van verschillende geautomatiseerde systemen om je potentiële klanten door de klantreis te helpen. Dat doe je bijvoorbeeld met behulp van goede workflows voor e-mails, evenementen en formulieren. Maar in een online wereld die steeds complexer wordt, moet je ook alles goed zien te beheren. De juiste content moet op het juiste moment via het juiste kanaal de wereld in gebracht worden. Met een consistente uitstraling natuurlijk, want je wil dat je merk goed herkenbaar is. Met een handmatige bijgehouden spreadsheet lukt dat je niet, zo veel is zeker.

Nieuwsgierig?

Wil jij ook van start met onze Brand Management-oplossingen? Benieuwd hoe Comrads jouw organisatie kan ondersteunen bij het efficiënter beheren, communiceren en delen van al je digitale assets, merkbestanden, content en media? Download dan onze DAM-gids over de voordelen van Digital Asset Management of vraag direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.

Vorige
Vorige

Brandmanagement, wat is het en wat moet ik ermee?

Volgende
Volgende

Hoe creëer ik een centrale plek waar alles staat?